Bár a keresőoptimalizálást sokszor egy megfoghatatlan, misztikus dolognak állítják be, mint minden, ez is tanulható. Ha nem így lenne, SEO szakemberek sem lennének igaz? 🙂
Egy kezdő vállalkozás életében még előfordulhat, hogy nem tudod kiszervezni a SEO feladatokat, de mégis szükség lenne rá, hogy legalább az alapvető beállítások rendben legyenek.
Ehhez ingyenes eszközök és útmutatók alapján te is el tudsz végezni egy SEO auditot, amelyből kiderülhetnek olyan hiányosságok, amelyeket a keresőoptimalizálási eredményeidet ronthatják. Emiatt akkor is érdemes erre szánni pár órát, ha még nem vagy gyakorlott keresőoptimalizálási kérdésekben.
Attól sem kell félned, ha közben olyan dologra bukkansz, amivel úgy érzed kezdőként már nem birkózol meg. Ilyenkor vehetsz igénybe 1-2 órás tanácsadást is, ami jóval költségkímélőbb, mint a teljes auditot kiszervezni.
Mikor nem érdemes házon belül elvégezni a SEO auditot?
Webáruház költöztetést követően laikusként biztosan nem állnék neki egy átfogó audit elvégzésének. A költöztetés után olyan csontvázak borulhatnak ki a szekrényből, amelyekkel alap SEO ismeretek birtokában nem biztos, hogy megbirkóznál. Ez pedig súlyos milliókba is kerülhet. Nem ilyenkor van itt az ideje hogy valami új tanulásába kezdj.
Amennyiben hirtelen romlik az organikus elérés és a Google módszeresen gyomlálja ki az aloldalaidat a találati listákról, gyors reagálásra van szükség. Nincs idő arra, hogy a még ismeretlen fogalmaknak utánanézz. Ilyenkor keress szakembert, aki már annyi cifra esettel találkozott, hogy már semmin sem lepődik meg.
Abban az esetben, ha így is te csinálsz egy személyben mindent a vállalkozásban és a büdzsébe belefér, hogy szakembertől kérj segítséget, akkor ne hősködj és ne vegyél a válladra még egy plusz feladatot. Szervezd ki, hogy neked már csak az eredmények közös átnézésével kelljen foglalkoznod.
Ha viszont a fentiek nem igazak rád, akkor haladj végig az alábbi pontokon, hogy ellenőrizni tudd, hogy a webáruházad mennyire felel meg a Google általános elvárásainak.
A webáruházad SEO auditja három nagy területből fog állni:
Technikai SEO
On-site SEO
Off-site SEO
A Technikai SEO az a terület, amire laikusként kevesebb ráhatásod van, illetve bérelhető webáruház rendszerek esetében sokszor nem is tudsz azonnal változtatni a felfedezett hibán, hiszen a rendszer fejlesztésébe kívánságlistákon keresztül tudnak beleszólni a felhasználók. Ettől függetlenül nem ritka, hogy a rendelkezésre álló beállítási lehetőségeknél is elcsúszik valami, ezért érdemes erre a területre is időt szentelni.
Az On-site SEO azokat a keresőoptimalizálási tevékenységeket foglalja magában, amelyek közvetlenül a weboldalad tartalmával és szerkezeti felépítésével kapcsolatosak.Ide sorolhatjuk a releváns kulcsszavak használatát és összességében a tartalmi optimalizációt, a webáruházad felhasználók számára is érthető és átlátható felépítését, a belső linkek használatát és gyakorlatilag minden olyan tényezőt, amely javítja a felhasználói élményt.
Az Off-site SEO olyan keresőoptimalizálási tevékenységek csoportja, amelyek nem közvetlenül a webáruházad tartalmával vagy szerkezeti felépítésével kapcsolatosak, hanem olyan külső tényezőkkel foglalkoznak, amelyek befolyásolhatják a webáruházad online hírnevét, autoritását, külső megítélését. Tipikusan ide sorolható a webáruházadra mutató külső hivatkozások mennyisége és minősége, de befolyással van rá a social media jelenlét, fórumok topikjai vagy médiamegjelenések is.
Most, hogy már ezt is átlátod, nézzük meg, hogy melyek azok az alap technikai követelmények, amelyek meglétét könnyedén tudod ellenőrizni a saját webáruházadban is.
Ebben a cikkben csak a technikai SEO-val kapcsolatos elemeket gyűjtöttem össze. A következő cikkekben pedig az on-site és off-site elemekről is részletesen fogok írni.
Ha szeretnéd egyben látni a teendőidet a webáruházad keresőoptimalizálásával kapcsolatban, töltsd le az ingyenes Webshop SEO ebookomat.
Technikai SEO audit checklist
#1 Kösd be a Search Console-t a webáruházadba
Ez lehetne a nulladik lépés is. A Search Console (vagy leánykori nevén Google Webmester eszközök) egy olyan ingyenes SEO eszköz, amelyet kötelező bekötni a weboldaladba vagy webáruházadba.
Amellett, hogy a kezdő felhasználókat sokszor halálra rémíti a “hiba” értesítéseivel, számos olyan valóban kezelendő dologra hívhatja fel a figyelmedet, amire egyébként nem is biztosan bukkannál rá magadtól.
A Search Consoleban többek között láthatod, hogy mely aloldalaidat vette indexbe a Google, mi az ami kitiltásra került és miért, milyen kulcsszavakra listáz a kereső, honnan hivatkoznak az oldaladra, milyen a belső link hálózatod stb.
Ha szeretnél erről részletesebben is olvasni, töltsd le az ingyenes, SEO alapokról szóló ebookomat.
#2 Ellenőrizd a domain beállításokat
A domainednek több változata van. Van egy www.valami.hu és egy valami.hu elérhetőséged is. Ha ezek közül nem jelölsz ki egy elsődleges tartalmat, akkor két külön entitásként kezeli a Google ezeket a tartalmakat és így duplikációkat keletkeztetsz, amely ronthat a keresőoptimalizálási eredményeiden.
Tehát ellenőrizd a webáruház rendszeredben és a domain szolgáltatónál is, hogy megfelelőek-e az átirányítások és be van-e állítva az elsődleges domain.
#3 Ellenőrizd az SSL tanúsítványt
Ma már a legtöbb webáruház rendszerben automatikusan vagy egy kattintással generálhatsz SSL tanúsítványt.
Az SSL tanúsítványok célja az, hogy titkosítsák az adatforgalmat a weboldal és a felhasználó között, így megakadályozzák a harmadik fél általi adatlopást vagy manipulációt.
Az SSL tanúsítvány megléte alapvető felhasználói elvárás évek óta. Amennyiben gond van vele, a böngészők általában egy “beléptető” oldalt jelenítenek meg, mielőtt a felhasználót továbbengednék a webáruházadba. Az oldalon felhívják a figyelmet, hogy nem biztonságos a böngészés, ami biztosan növeli majd a visszafordulási arányt.
A Google a dwell time-ot is figyeli, amikor értékeli a találatokra adott reakciókat. Tehát azt, hogy mennyi időt tölt el a felhasználó az oldalon, mielőtt visszatérne a találati listára. Ez egy hibás SSL tanúsítvány üzenettel nem lesz valami sok, amivel azt a jelzést adod a Googlenek, hogy a tartalmad valamiért nem megfelelő, tehát hátrébb sorol vagy akár ki is vesz az indexből egy ilyen, egyébként nagyon könnyen orvosolható hibácska miatt.
#4 Indexelhetőség ellenőrzése
A Search Console “oldalak” jelentésében is találsz erre vonatkozó adatokat, de az oldalad forráskódját vagy globális meta beállításait ellenőrizve is találhatsz adatot az indexálási parancsokra vonatkozóan.
Elég gyakran előfordul például, hogy egy kezdő áruházat az építgetés alatt karbantartás helyett noindex paranccsal látnak el, ami magyarra fordítva azt mondja a keresőrobotoknak, hogy kívül tágasabb, nem akarunk megjelenni a találati listán.
Vagy időszakosan letiltunk egy terméket, kategória oldalt (pl karácsonyi szezon termékei), de a következő szezonban erre már nem emlékszünk és vakarjuk a fejünket, hogy vajon miért nem érkezik ezekre az aloldalakra organikus látogató.
A noindex paranccsal egyébként is óvatosan kell bánni, mert a tapasztalat az, hogy ha egyszer kivett valamit az indexből a noindex parancs miatt a Google, akkor elég nyögvenyelősen akarja azt visszatenni.
A weboldal motorok általános SEO beállításaiban találnod kell egy Globális robots meta tag vagy hasonló elnevezésű kapcsolót, amit azt javaslok állíts mindig index,follow-ra.
Azokat a termékeket és kategóriákat pedig, amelyekre csak időszakosan van szükséged futtasd ki vagy hagyd nyugodtan a webáruházban. Nem zavar az ott senkit sem a következő szezonig.
Ha a kódot bogarásznád ezt a sort keresd:
<meta name="robots" content="index, follow">
De már az is sokat elárul, ha a Google keresősávjába a site: https://www.webaruhazadelsodlegesdomainje.hu kifejezést beírva semmi nem jelenik meg a találati listán.
Persze nagyon sok olyan aloldal van, amit egyáltalán nem szükséges indexbe venni. Ezeket szépen listázza is a Search Console és a nagy részükkel nincs is teendőd.
Például az admin oldalak, a kosár és pénztár oldalak, a köszönő oldalak és még számos tartalom, amivel ha találkozol és belegondolsz józan paraszti ésszel, te is látni fogod, hogy ezek tényleg nem kellenek a Google adatbázisába.
#5 Robots.txt fájl tartalma
A robots.txt fájl egy speciális szövegfájl, amit a webhelyed gyökérkönyvtárában kell elhelyezni. Ez a fájl lehetővé teszi, hogy meghatározd, a weboldal mely részei legyenek hozzáférhetők és indexelhetők a keresőmotorok számára.
A robots.txt fájlban szabályokat tudsz definiálni az egyes webrobotok (például a Googlebot, a Bingbot stb.) viselkedésére vonatkozóan. Ezek a szabályok a következők lehetnek:
User-agent: Ebben a részben meghatározhatod, hogy melyik webrobotra vonatkoznak a következő szabályok. Például a "User-agent: Googlebot" azt jelenti, hogy a következő szabályok a Google keresőrobotjára vonatkoznak.
Disallow: Ez a parancs megakadályozza a keresőrobotokat abban, hogy hozzáférjenek és indexeljék az adott útvonalakat vagy fájlokat a weboldalon. Például a "Disallow: /admin/" megtiltja a botoknak, hogy hozzáférjenek a "/admin/" mappához vagy annak tartalmához.
Allow: Ezzel a parancsal lehet engedélyezni olyan útvonalakat vagy fájlokat, amelyeket egyébként a Disallow parancs megakadályozna.
Sitemap: A robots.txt fájlban megadható a webhely térképfájl (sitemap) elérési útvonala is, hogy a keresőmotorok könnyen megtalálják és indexeljék a weboldal összes oldalát.
A robots.txt fájl létrehozása és karbantartása segíthet abban, hogy pontosan szabályozd, hogy mely részeket indexeljenek a keresőmotorok, és hogy optimalizáld a webhelyed SEO-ját.
DE! A robots.txt csak iránymutatásokat ad a keresőrobotoknak és nem kötelezi őket arra, hogy kövessék ezeket az iránymutatásokat. A keresőmotorok továbbra is döntenek arról, hogy mely részeket indexelik, még ha a robots.txt fájlban tiltották is ezeket.
Tehát a robots-txt fájlt el kell tudnod érni úgy, hogy egy / jellel elválasztva rögtön a domained után írod a fájlnevet, vagy a robots.txt-t
A legtöbb esetben a robots.txt fájl gyakorlatilag tök üres, azon kívül, hogy kitilt néhány botot vagy el van helyezve benne a sitemap.
A Shoprenter robots.txt fájlja például egész szépen ki lett pucolva, mióta megoldották, hogy a felesleges aloldalakat más eszközzel tiltsák ki az indexből.
De egyébként az Unas sem viszi túlzásba:
És itt van egy extrém példa a Google robots fájljára:
A feladatod tehát az, hogy a fentiek alapján ellenőrizd, hogy nincs-e kitiltva az indexből olyan aloldal, amelyet szeretnél viszontlátni a találati listákon.
#6 Küldd be a webhelytérképet (sitemap.xml) Search Console-on keresztül
A webhelytérkép egy XML formátumú fájl, amely tartalmazza egy weboldal összes oldalának és az azokhoz tartozó tartalmi elemeknek az információit. Abban segíti a keresőmotorokat, hogy hatékonyabban felderítsék és indexeljék a weboldalak tartalmát.
A Google és más keresőmotorok pozitívan tekintenek a sitemap.xml fájlokra, mivel ezek segítségével gyorsabban és hatékonyabban ismerhetik meg egy webhely tartalmát. Ez a fájl tartalmazhat információkat az oldalak módosítási gyakoriságáról, fontosságáról és más releváns meta információkról, amelyek segíthetnek a keresőmotoroknak abban, hogy jobban megértsék és rangsorolják a weboldalak tartalmát.
A Googlenek nincsenek szigorú követelményei a sitemap.xml fájlokkal kapcsolatban, azonban ajánlja, hogy minden webhely használjon sitemapet a gyorsabb feltérképezés és indexelés érdekében.
A Google Search Console-on keresztül is lehetőség van a sitemap.xml fájl beküldésére, amit a webhelytérképek menüpontban érsz el.
Általában külön szokták választani az aloldalakat és a képeket tartalmazó webhelytérképeket. Ezek elérési útvonalát külön tudod beküldeni Search Console-on keresztül.
Shoprenterben például ezt a Beállítások/SEO és analitika beállítások/Search Console fül alján találod meg. Elég csak a / jel utáni részt kimásolni és beilleszteni.
Azt fontos tudnod, hogy a sitemap nem garantálja az összes aloldalad indexelését és a keresőmotorok döntenek arról továbbra is, hogy mely oldalakat indexelik és rangsorolják. De ettől függetlenül gyorsíthat a releváns tartalmaid indexelési folyamatán, ezért nem árt beküldeni a sitemap elérhetőségét, ha eddig még nem tetted.
#7 Átirányítások ellenőrzése
Az URL átirányítások és státuszkódok ellenőrzése fontos lépés a SEO audit elvégzése során, mert közvetlen hatással van a weboldal láthatóságára, indexelésére és rangsorolására a keresőmotorok találataiban.
Egy kategória vagy termék letiltás, túl sok átirányítás vagy hirtelen nagy mennyiségben keletkező 404-es oldalak megjelenése is negatív hatással lehet az organikus elérésre.
Az átirányításokkal kapcsolatos hibákat a Search Console fiókodban is folyamatosan tudod monitorozni (404, átirányítást tartalmazó oldal, canonical jelentések) vagy például a Screaming Frog-ot vagy a Website Auditor-t használva is pontos képet kaphatsz arról, hogy milyen státusz kóddal, milyen típusú átirányításokkal rendelkezik egy-egy fontos URL-ed.
Az átirányítások ellenőrzéséről, illetve a hibás átirányítások javításáról az ingyenes Webshop SEO ebookomban bővebben is olvashatsz.
#8 Canonical beállítások, gyűjtőoldalak kezelése
A rel=canonical tag egy HTML meta tag, amely segít a weboldalaknak abban, hogy a keresőmotoroknak jelezzék, hogy melyik URL a preferált egy adott tartalomhoz, amely több útvonalon is elérhető.
A kanonikus címke használata tehát akkor ajánlott, amikor egy weboldal tartalma több URL-en is elérhető, és meg kell határozni a keresőmotorok számára, hogy melyik URL-t tekintsék az elsődleges verziónak, ezzel elkerülve a duplikációk létrehozását.
Például, ha egy weboldal tartalma elérhető a következő két URL-en:
A rel=canonical tag beállításával megadhatod, hogy a keresőmotorok melyik URL-t vegyék elsődlegesnek és melyiket kezeljék kvázi legális másolatként.
<link rel="canonical" href="https://valami.hu/cikk" />
A legtöbb bérelhető webáruház rendszerben ez automatikusan kerül beállításra és csak a beállítások egy nagyon kis szeletébe szólhatnak bele a felhasználók (pl termékváltozatok kezelése). Ettől függetlenül érdemes időnként ellenőrizni a Search Console jelenésben, hogy milyen aloldalak kerülnek ki az indexből a canonical címke miatt, hogy egy esetlegesen hibás fejlesztés esetén azonnal jelezni tudjuk az aggályainkat a webáruház/weboldal motor fejlesztőinek.
#9 Mobilbarát tartalom
A Google algoritmusai előnyben részesítik a mobilbarát kialakítású webhelyeket rangsorolás során. Ez ma már alapvető követelmény, amit nem lehet megkerülni és a népszerű webáruház, illetve weboldal rendszerek is kiemelt figyelmet fordítanak rá.
Itt már rég nem csak a reszponzivitásban kell gondolkodni, inkább az összképet szükséges figyelembe venni és azt előtérbe helyezni, hogy a felhasználói élménynek maximálisan megfeleljen a webhely abban az esetben is, ha mobilról böngészik a tartalmakat.
Tehát ennél a pontnál azt kell megvizsgálni, hogy könnyen olvashatóak-e a tartalmaid, mennyire könnyű a navigáció, nem okoz-e problémát a képernyőn történő linkekre tapolás, milyen gyorsan töltődik-be a webhely mobil eszközökön stb.
Erre használhatod például Pagespeed Insights-ot is.
#10 Strukturált adatok
A strukturált adatok megfelelő használatával segíthetsz a keresőmotoroknak abban, hogy könnyebben megértsék a tartalmaidat, illetve egyes adatok akár a találati listán is megjelenhetnek, így nagyobb helyet foglal el a webhelyed és több átkattintást érhetsz el.
Az átkattintási arány növekedése pedig egy olyan szignál a Google számára, ami hatással lehet a helyezéseidre is. Tehát a strukturált adatok megfelelő használata fontos tényező.
A webáruházak esetében ide tartoznak például a termék adatokhoz kapcsolódó strukturált adatok: terméknév, leírás, árak, képek, raktárkészlet, termék értékelések, vélemény részletek.
De egy blog kapcsán például fontos elem a cikkhez tartozó szerző, a publikálás dátuma, kommentek stb.
Erről szintén találsz jelentést a Search Consoleban.
Segítségre van szükséged?
Egy jól felépített, laikusok számára is érthetően átadott SEO audit aranyat ér. Amennyiben nem szeretnél egymagad kutakodni a webáruházad vagy weboldalad SEO hibái után nézd meg a SEO audit szolgáltatásom részleteit és árait.
Σχόλια