top of page

5 SEO beállítás, amit ne hagyj ki a boltodból

Frissítve: 2022. aug. 30.

Ma már a bérelhető webáruház rendszerek is széleskörű beállítási lehetőségeket nyújtanak a keresőoptimalizálás területén is.


Amennyiben pedig egyedi fejlesztésű webáruházad van, érdemes átnézni a lenti listát és jelezni a fejlesztőnknek, ha esetleg híján vagyunk a felsorolt funkciók valamelyikének.


Mi az a keresőoptimalizálás?


A keresőoptimalizálás vagy másnéven SEO (Search Engine Optimization) során arra törekszünk, hogy a webhelyünk minél inkább megfeleljen a Google rangsorolási elveinek és ezáltal minél előrébb kerüljünk a találati lista organikus találatai között.


Erre azért van szükség, mert a keresőkben a legtöbb kattintás az első oldal találatai között oszlik el.


Aki a második oldalra kerül a számára fontos kifejezésekre gyakorlatilag nem tud látogatót szerezni, mivel a keresési szokások úgy alakulnak, hogy inkább a keresőszón pontosítanak a felhasználók, ha valamit nem találnak meg az első oldalon és nem futnak végig ugyanarra a kifejezésre keresve több listaoldalt is.


Miért fontos a SEO? Milyen előnyei vannak a keresőoptimalizálásnak?


A keresőoptimalizálás azért egy megkerülhetetlen marketing eszköz, mert hosszú távon rendkívül értékes érdeklődőket terelhetsz vele az áruházadba.


A Google keresések során a felhasználókban már kialakult a problématudat, amit meg akarnak oldani. Ha pedig a Te terméked megoldás erre a problémára és az első találatok között jelensz meg, nagy az esély az azonnali konverzióra.


Tehát a Googleből organikusan érkező látogatók nagyobb arányban és magasabb átlagos kosár értékkel vásárolnak.


Bár a keresőoptimalizálás hosszabb távon térül meg, mint egy facebook vagy Ads hirdetés, ugyanakkor az elért eredmények is hosszabb ideig maradnak fenn.


Célzott linkmarketing vagy onsite optimalizálás folytatása nélkül is szerezhetsz még vásárlókat a korábban jól elvégzett SEO-nak köszönhetően.


Szemben a kattintás alapú hirdetésekkel, ahol a hirdetés leállítását követően már nem tudsz érdeklődőket terelni a boltodba.


A keresőoptimalizálást tehát semmiképpen sem érdemes félvállról venni. Már egy induló webáruház életében is kiemelt szerepet kell betöltenie.


Vagy úgy, hogy ezt célzottan kiszervezed szakértőknek vagy úgy, hogy a saját idődet áldozod rá, hogy legalább az ajánlott alapbeállítások és a tartalmi frissítés meglegyen az áruházban.


SEO szakértővel vagy házon belül?


A keresőoptimalizálási alapelvek nem titkosak. A Google is számos tudásanyagot és súgó cikket biztosít számunkra, hiszen neki is az a célja, hogy olyan webfelületeket hozzunk létre, amik igazodnak a felhasználói elvárásokhoz.


Ebből következik, hogy a keresőoptimalizálás tanulható és minden eszközöd megvan hozzá, hogy jól is csináld.


Ugyanakkor a rengeteg tudásanyag és több féle módon értelmezhető tanácsok tengerében néha nehéz és rendkívül időigényes eligazodni.


Emiatt érdemes átgondolni, hogy az ebbe fektetett időd hamarabb megtérül-e, mintha már tapasztalt szakértőknek szervezed ki a munkát Te pedig tudsz azokkal a feladatokkal foglalkozni, amiknek már egyébként is a szakértője vagy.


5+1 fontos SEO beállítás a webshopodban


Domain átirányítás és SSL


Gyakori hiányosság a webhelyek esetében, hogy csak a megvásárolt domain egyik változatát irányítják át a webáruházukra. Ugyanis külön címként kezelendő a www.valami.hu és a valami.hu domain is.


Amennyiben nem választasz ki ezen változatok közül egy fő domaint és a másodlagos domaint nem irányítod át a fő domainre, akkor a keresők mind a két változatot adatbázisba veszik.


Mivel ezeken a változatokon ugyanaz a tartalom van, csupán az elérési útvonaluk más duplikációt keletkeztetsz, ami negatívan hathat a keresőbeli eredményeidre.


Feladat! Ellenőrizd a webshopodban a domain átirányítást. Az elsődleges domainedre át van irányítva a másodlagos cím és ez rögzítve is van a felületen?


Beállítás ellenőrzése Shoprenterben


Lépj be a Beállítások/Domain átirányítás menüpontba. Az elsődleges domainnél hagyd meg a Nincs, ez egy elsődleges domain beállítást. A másodlagos domainnél pedig a legördülő menüben válaszd ki az elsődleges domain címét, majd mentsd el a módosítást.



domain átirányítás shoprenterben



SSL tanúsítvány ellenőrzése és beállítása


Az SSL tanúsítvány arról ad információt, hogy az adataid biztonságban vannak az adott oldalon. Az SSL tanúsítvány meglétét a Google 2017-től a rangsorolási faktorok közé emelte, azóta pedig a köztudatba is jobban beépült ennek fontossága, így mindenképp érdemes megbizonyosodni arról, hogy webáruházad rendelkezik-e ilyen tanúsítvánnyal és megfelelően működik-e.


Az SSL tanúsítvány megfelelőségét például ezen az oldalon tudod ellenőrizni.


Beállítás ellenőrzése Shoprenterben


A Shoprenterben automatikusan kerül generálásra az SSL tanúsítvány. Ennek meglétét szintén a domain beállítások menüben tudod ellenőrizni.



SSL státusz ellenőrzése Shoprenterben


Index, follow, noindex, nofollow


Az index, noindex, follow, nofollow attribútumokkal tudod jelezni, hogy szeretnéd-e, hogy egy tartalmad megjelenjen a találati listán, illetve kövesse-e a keresőrobot egy adott oldalad belső linkjeit.


Index, follow esetén a webhelyed megjelenhet a találati listán, illetve az aloldalon szereplő befelé és kifelé mutató linkeket egyaránt követheti a keresőrobot.


A noindex attribútummal jelzett aloldalak nem jelennek meg a találati listán.


Olyan oldalakat érdemes kizárni az indexelésből, amik a webhelyed működése miatt jönnek létre, egyedileg generálódnak és a felhasználóknak nem adnak plusz információt.


Egy webáruház esetében ilyen a pénztár vagy kosár oldal, az adminisztrációs felület oldala, 404-es hibaoldal, feliratkozás utáni köszönő oldal, vagy regisztráció esetén a regisztrált felhasználó profiljához tartozó aloldalak.


Nofollow attribútumot olyan URL-ek esetében érdemes használni, amelyeknél nem szeretnéd, hogy az oldalról kifelé vagy befelé mutató linkeket kövessék a keresőrobotok.


Tipikusan ilyen egy weboldal/webáruház adminisztrációs felülete.


Kifelé mutató linkek esetén magát a linket is elláthatod nofollow attribútummal.


A nofollow Google általi értelmezése az utóbbi években megváltozott. Ma már a nofollow linkek is adhatnak át linkerőt, illetve ezzel kapcsolatban más releváns címkék is megjelentek például azokra az esetekre, amikor fizetett partneri megállapodás keretében helyeztünk el visszamutató linket egy másik webhelyre.


Gyakori hiba, hogy a készülő webáruházat noindex,nofollow paranccsal látják el és az áruház élesítése után sem állítják vissza index,follow-ra a boltot. Emiatt pedig a keresőrobotok nem tudják adatbázisba venni és listázni az aloldalakat.


A Covid óta zajló lassabb indexelés miatt egyébként sem ajánlott az átalakítás idejére noindexre tenni az oldalakat, mivel ezeket a tartalmakat a tapasztalat alapján később nehezebben jeleníti meg a Google.


Célszerűbb a változtatásokat egy a látogatóktól elzárt teszt felületen elvégezni vagy ha erre nincs lehetőség, inkább pár napra karbantartásra tenni az áruházat.


Beállítás ellenőrzése


Az indexelésre vonatkozó parancsokat a webáruházad forráskódjának <head> részében találod.


<meta name="robots" content="index, follow">


Amennyiben használsz Search Console-t akkor pedig az URL ellenőrző eszközzel aloldalakra bontva meg tudod nézni, hogy indexelhetőnek látja-e a tartalmadat a Google.


Ezen kívül, ha globálisan kitiltottad a keresőkből az oldaladat a Search Console Lefedettség nézetében a kizárt oldalak noindex címkéi között is szerepelnek majd a webáruházad aloldalai.


Beállítás ellenőrzése a Shoprenterben


A Shoprenteren belül a Beállítás/SEO és analitika beállítások menüben a globális meta beállítások részen tudod az egész webáruházra vonatkozóan engedélyezni vagy épp letiltani az indexelést.



globális meta beállítás Shoprenterben


Helyesen ez a beállítás index,follow.


Ezen kívül minden szerkeszthető aloldal SEO beállítások fülén az adott egyedi oldalra vonatkozóan tudod megadni, hogy indexelje-e a tartalmat a Google.



SEO beállítások Shoprenterben


Ez alapesetben “globális beállításon” van, ami azt jelenti, hogy azt a beállítást veszi alapértelmezettnek a rendszer, amit a Beállítás/SEO és analitika beállítások/Globális meta beállítások részen megadtál.


Keresőbarát URL


Az URL az egyik olyan elem, ami a találati listán is megjelenik. Emiatt fontos, hogy már az URL-ből kiszűrhető legyen, hogy milyen tartalom található az oldalon. Tehát könnyen olvasható, értelmezhető és lényegretörő legyen.


A legtöbb tartalomkezelő rendszer így a webshopok is a tartalom címéből vagy termék nevéből automatikusan generálja le a keresőbarát URL-t.


Ezek miatt érdemes már a tartalom címét vagy a termék nevét is úgy megadni, hogy az egyedi, mégis lényegretörő legyen. Tartalmazza az aloldalra jellemző legfontosabb kulcsszót és ne legyen túl hosszú.


Meta adatok megadása


Az URL mellett a meta adatok is megjelennek a találati listán.


A meta tagek egyfajta kivonatai a weboldaladnak. Amennyiben megfelelően adod meg ezeket, nagyobb esély van rá, hogy ezen adatok jelennek meg a találati listákon is.

A meta tagek ma már nem befolyásolják közvetlenül a rangsorolást, ugyanakkor közvetetten hatással lehetnek az átkattintási arányra és ezáltal a helyezésekre is.



Google találati lista megjelenés


Emiatt fontos a meta adatok megfelelő, átkattintásra ösztönző és egyedi kitöltése minden egyes aloldal esetében.


A meta tag név vagy meta title a találati listán megjelenő cím, vagyis a link, amire kattintunk.


Ennek hossza körülbelül 70 karakter. Amennyiben ennél hosszabb adatot vagy az oldal tartalmára nem releváns címet adsz meg, nagy eséllyel nem ezt fogja megjeleníteni a Google, hanem kiválaszt az oldaladról egy szerinte megfelelő adat részletet.


Emiatt fontos, hogy a tartalmat jól leíró meta title-t adjunk meg, amelyben szerepel az aloldalra vonatkozó legfontosabb kulcsszó illetve a webáruházad neve vagy a brand név.


A meta leírás vagy meta description körülbelül 160 karakter terjedelmű, egybefüggő értelmes szöveg, amely leírja, hogy milyen információk találhatóak az aloldalon.


Ez nem egy kulcsszófelsorolás, sokkal inkább egy figyelemfelkeltően megfogalmazott marketing szöveg, amely tartalmaz egy CTA-t, cselekvésre ösztönző felhívást is.


Amennyiben túl rövid vagy túl hosszú a meta leírás és nem felel meg a fent részletezett elvárásoknak úgy a Google vagy levágja a szöveg egy részét vagy egy teljesen más relevánsnak ítélt szöveget választ ki az oldalról.


Ha az aloldalon semmilyen szöveg nincs és a meta adatok sincsenek megadva, úgy előfordulhat, hogy például az adathasználatra vonatkozó cookie bar szövegét fogja megjeleníteni a Google, amit érhető módon nem szeretnél.


A legtöbb webáruház rendszerben már van lehetőség automatizáltan megadni a meta adatokat, amivel a rendszer a termék, kategória adatok és különböző változók segítségével generál ki szöveges tartalmakat.


Ez több ezer termék esetében hasznos funkció, azonban érdemes arra törekedni, hogy legalább a legfontosabb aloldalaid (főoldal, kategória oldal, fontos termékek) esetében egyedileg add meg a meta adatokat.


Ugyan a meta adatok közvetlenül nem rangsorolást befolyásoló tényezők, ugyanakkor egy jól megírt meta adat hatással van az átkattintási arányra, ami viszont már befolyásolja a helyezések alakulását is.


Emiatt nem érdemes háttérbe szorítani ezen adatok kitöltését.


Beállítás Shoprenterben


A Shoprenterben minden szerkeszthető aloldal SEO beállítások menüjében megadható egyedileg a meta title és a meta description.



meta adatok megadása shoprenterben


Illetve a Beállítások/SEO és Analitika beállítások menüben kialakítható egy algoritmus, amivel automatizáltan generálhatóak ki ezek az adatok.



Szöveges tartalmak szerkesztése


Az aloldal tartalmát jól leíró, egyedi szöveges tartalom elengedhetetlen, ha azt szeretnéd, hogy a keresőrobotok azokra a kifejezésekre listázzák a webáruházadat, amelyekre meg akarsz jelenni a találati listákon.


Ahhoz, hogy ezt tervezetten tudd elvégezni, nem árt egy kulcsszókutatással kezdeni, amely során meghatározható, hogy az egyes aloldalak esetében melyek lesznek azok a kifejezések, amelyeket mindenképp bele kell majd fogalmaznod az itt elhelyezett szövegekbe.



SEO szövegek írása kategória oldalra


A megfelelő minőségű és mennyiségű szöveges tartalom hiányában a keresőrobotok sokkal nehezebben tudják értelmezni a webáruházad témáját, emiatt lényeges, hogy legalább a hierarchiában előrébb elhelyezkedő, valamint a stratégiailag fontos termékek esetében igyekezz egyedileg megírt, máshol az interneten nem fellelhető szövegeket elhelyezni.



SEO szövegek írása kategória oldalra


A kategória oldalak esetében érdemes tehát kitölteni a kategória leírását egy maximum 300-500 karakteres szöveggel, valamint a terméklista alatt is helyezhetsz el releváns SEO szöveget 1500-2000 karakter terjedelemben.



Képek optimalizálása


Képek mérete


Keresőoptimalizálási szempontból lényeges faktor a webhely betöltési sebessége, mivel ez szorosan kapcsolódik a felhasználói élményhez.


A betöltési sebességet lassíthatják a túl nagy méretű képek, ezért érdemes a lehető legkisebb fájlméretű képeket megjeleníteni a webáruházban.


A webáruház designját alkotó elemek esetében maradhatsz például a PNG kiterjesztésnél, a termékképek vagy blog képek esetében azonban már nem indokolt a nagyobb fájlméretet jelentő PNG képek alkalmazása, itt célszerűbb JPG kiterjesztésű képeket használni.


Léteznek olyan szoftverek, amikkel a képminőség romlása nélkül tömörítheted a nagyméretű fájlokat. Ilyen megoldást nyújt például a tinypng.com oldala is.


Képek elnevezése


A képek mérete mellett ne vedd félvállról azok elnevezését sem. Ha teheted ne cikkszámot adj meg, hanem ékezet és speciális karakterek nélkül határozd meg 1-2 szóban, hogy miről szól a kép.


Kép alt tagok megadása


Ehhez kapcsolódik a kép alt tagok megadása is, amikkel segíthetsz a keresőrobotoknak jobban megérteni, hogy mi is található a képen.


Az alt tagot forráskódban az alt=”szöveg arról, hogy mit tartalmaz a kép” attribútummal határozhatjuk meg.


Ezt az adatot a legtöbb bérelhető webáruház rendszer automatikusan tölti ki például a termékképek, kategória képek, blog cikkek bevezető képei esetében.


Ahol viszont úgy hivatkozol be képet, hogy azt nem tudja mihez kötni a rendszer neked kell megadni az alt tagokat.


Jellemzően a blog cikkekben elhelyezett képek vagy egyedi html modulokban elhelyezett grafikai elemek esetében lehet erre szükség.



képek alt tagja SEO szempontból


A képek alt tagját egy rövid, 3-4 szavas mondatban add meg, ami lehetőleg tartalmazza az aloldalra jellemző kulcsszavak valamelyikét.


A Shoprenteres szövegszerkesztőben ezt a kép hozzáadásánál az "Alternatív szöveg" mezőben tudod megadni.


Képek reszponzív megjelenése


A képek automatikus átméretezését és reszponzív megjelenését alapesetben a bérelhető webáruház rendszerek automatizáltan elvégzik.


Abban az esetben, ha egy blog cikkbe vagy egyedi html modulba egyedileg hivatkozol képet érdemesebb inkább százalékos értékkel megadni a kép méretét. Így a képernyő méretéhez igazodva fog megjelenni.



Összegzés


A webáruházak SEO barát kialakítása lényeges tényező a vállalkozás sikere szempontjából.


A keresőoptimalizálás tanulható, ugyanakkor egy időigényes feladat is. A tapasztalat pedig azt mutatja, hogy ha házon belül marad gyakran elveszti a prioritását.


Amennyiben szeretnéd, hogy a boltod megfelelő SEO beállításai ne kerüljenek ki a fókuszból, de nem tudod, hogyan kezdj bele vagy kiszerveznéd ezt a feladatot, tekintsd meg havidíjas SEO csomagjainkat és vedd fel velünk a kapcsolatot!






コメント


bottom of page