top of page

Mire figyelj a termékoldalak keresőoptimalizálása során?

Gyakran felmerül a kérdés a SEO audit tanácsadásokon, hogy egy több tízezer termékkel rendelkező áruház esetében, hol helyezzük el a hierarchiában a termékoldalakat és ezek keresőoptimalizálását. 


Az ecommerce SEO-ban a webáruházak hierarchikus felépítése miatt fontosabb szerepet kapnak a kategória oldalak, emiatt a termékek SEO-ja kapacitáshiány miatt gyakran háttérbe szorul. Ez viszont öreg hiba.


Egy átfogó kulcsszókutatást elvégezve és a tranzakciós kulcsszavaidat megvizsgálva pontosan látod majd, hogy a találati listák is másképp épülnek fel a kulcsszótól függően.


Lesznek olyan kifejezések, ahol a találati listán zömében konkrét termék oldalakat listáz TOP10-ben a Google és lesznek olyan kifejezések, ahol a felhasználói viselkedés alapján inkább kategória oldalak ajánlását tartja célszerűnek a keresőmotor.


Hiába fogsz tehát egy kategória oldalt egy termékhez tartozó kulcsszóra (és fordítva) optimalizálni, mivel nem követed a felhasználói igényeket, nem fog téged a Google előkelő helyen listázni. Vagy legalábbis folyamatosan kidob majd a kedvező pozíciókból és ugrálni fogsz a jobb helyezések és a 2-5. oldal között.


Vannak tipikusan termékekhez tartozó kifejezések, amelyeket könnyű felismerni.


Például “Canon Pixma G2420”


És vannak olyan kifejezések, amelyeknél már nem olyan egyértelmű, hogy kategória oldalra vagy inkább termékoldalra érdemes optimalizálni.


Például “Canon Pixma G”


Ennél a keresőkifejezésnél például jellemzően már a G sorozat konkrét termékeit ajánlja fel találatként a keresőmotor és csak elvétve található 1-2 kategória oldal a listában, ahol listában láthatnánk az összes szóba jöhető terméket a szériából.


Ezért nagyon fontos, hogy a SEO stratégiád kialakításakor és a fókusz kulcsszavaid kiválasztásakor vizsgáld meg a találati oldalakat is és a látottaknak megfelelően válassz ki tartalmat a stratégiában megjelölt kifejezésekhez.


Több ezer termékem van, most akkor minden termékoldalt keresőoptimalizálni kell?


Közel sem érdemes minden termékoldalra ugyanannyi energiát fordítani. Persze fontos, hogy a vásárláshoz szükséges minden információt megadj a termékoldalakon az érdeklődőidnek, de több ezer aloldalnál csak a termékoldalaid egy részével fogsz SEO szempontból még kiemeltebben foglalkozni.


Ebben az esetben is érdemes a Pareto-elvet alkalmazni. Amennyiben megvizsgálod a Google Analytics fiókod eredményeit látni fogod, hogy a termékeid 20%-a hozza a bevétel 80%-át. Koncentrálj erre a 20%-ra és következetes munkával hónapokon belül látni fogod beérni a munka gyümölcsét.


A legfontosabb SEO beállítások a termékoldalakon


Kulcsszavas terméknév


Gyakran találkozni kreatív terméknevekkel a kézműves tárgyakat vagy a ruházati cikkeket áruló áruházak esetében. A fantázianevek használata azonban nem segíti a vásárlót abban, hogy információt kapjon arról mi is az a termék pontosan és nem ösztönzi arra, hogy a kategória oldalról vagy termékajánlókból tovább kattintson a konkrét oldalra.


Ezen felül pedig keresőoptimalizálási szempontból sem előnyös, mivel az általad kitalált fantázianévre valószínűleg senki nem keres, így elvágod magad attól, hogy a vásárlóid organikus csatornán keresztül landolhassanak közvetlenül a termékoldalon.


Egy jó terméknév tartalmazza a termékre jellemző összetett kulcsszót és a termék legfontosabb tulajdonságait.

Például:Növényi tej készítő zsák - 100% pamut


Ezt a terméket olyan vásárlók keresik, akiknek fontos a műanyagmentes, környezetbarát életmód, vegák/vegánok vagy egyéb érzékenység miatt van szükség növényi tejek készítésére. 


A termék az összes kapcsolódó kulcsszóra és longtail kifejezésre TOP5 helyezést ér el. Az átlagos havi keresési szám ugyan nem olyan magas, de még így is szép számmal hozza az érdeklődőket a boltnak linképítés nélkül.



Keresőbarát termék URL-ek


A termék link tartalmazza az aloldalra jellemző kulcsszót, a link szövegéből pedig egyértelműen derüljön ki, hogy átkattintás után mit fog találni az oldalon a felhasználó.


Semmivel nem leszel előrébb viszont, ha az összes létező kapcsolódó kifejezést belezsúfolod az URL-be és kilométer hosszú linket hozol létre. Ez ugyanúgy megnehezíti a szöveg értelmezését.


A webáruház motorok általában egy számsorral is ellátják az URL-eket. Gyakran merül fel kérdésként, hogy ezt a számsort érdemes-e törölni? Ront-e a relevancián, ha az URL-ben ez benne marad. 


Teljesen felesleges ezzel időt tölteni, nem ezen fog múlni a helyezésed. 


Meta adatok


2023-ban a Google bíróság előtt vallotta, hogy tulajdonképpen nem értik/nem vizsgálják olyan mélységben a weboldalak tartalmát, mint ahogy azt a felhasználók felé kommunikálják. A rangsorolást jelentős mértékben a találati listán végzett méréseik befolyásolják.


A találati listára pedig többek között a meta adatok megfelelő megadásával lehetsz legnagyobb hatással. Ha a meta title és a meta description megfelelően van kitöltve, nagyobb az esélyed rá, hogy a Google az általad megadott adatokat húzza be a találati listára is.


Egy figyelmet megragadó, átkattintásra ösztönző meta title és meta description javíthat az átkattintási arányon, ami közvetetten hatással lehet a helyezéseidre is.

Hiszen a Google inkább jeleníti meg azokat a tartalmakat előkelőbb pozíciókban, ami érdekli és interakciókat vált ki az emberekből.


Ha ehhez társul az, hogy átkattintás után több időt töltenek el a weboldalon és nem térnek vissza rögtön, hogy más találatokat is megnézzenek vagy pontosítsák a keresési kifejezést nagy esélyed van rá, hogy előrébb ugrasz majd a találati listán is.


A meta title maximum hossza kb 70 karakter, a meta description terjedelme pedig 160 karakter.


A titleben érdemes használni az aloldalra jellemző kulcskifejezést, a brand nevet vagy a weboldal címét, illetve olyan kattintásra ösztönző elemeket, mint a rendelés, vásárlás, raktárról,online, gyors kiszállítás, akciós ár vagy maga a konkrét ár megjelenítése.


Pl: Ponte20 supinált szandál, kék 12.790 Ft - Gyerekcipo.com


A description pedig maximum 2-3 rövid mondat, nem kulcsszófelsorolás, hanem annak a bemutatása, hogy mi vár a látogatóra kattintás után.


Pl: Minőségi gyerekcipő, speciális talpkialakítással bokasüllyedés esetén széles méretválasztékban. Rendeld meg nálunk és akár másnapra gyermeked lábán lehet a cipő!



Rövid leírás


A rövid leírás desktopon általában a termékkép melletti sávban jelenik meg a kosárba gomb, raktár, szállítási és egyéb lényeges információk közelében.


A rövid leírás ne legyen több pár mondatnál, ami összefoglalja, hogy mi is az adott termék, miben segít a vásárlónak, ha megvásárolja.



rövid leírás SEO szerepe

A fittpiac.hu a rövid leírásban kiemeli a termék legfontosabb tulajdonságait.


Az összes többi információt pedig megjelenítheted a részletes leírásban. Ha ugyanis túl sok információt osztasz meg a rövid leírásban azzal túlságosan látványvonal alá tolod a kosár gombot és alapvetően a megjelenés sem fog majd túl profi érzetet kelteni.


Segíts a rövid leírásban felkelteni a vásárló figyelmét és a részletes leírásban válaszold meg a leggyakoribb termékkel kapcsolatos felhasználói kérdéseket.


Termékkép mellett megjelenő adatok


Ebbe a csoportba tartozik a cikkszám, raktárállapot, vásárlói értékelések, várható szállítási idő, várható szállítási díj, a termékváltozat választó, gyártó illetve minden olyan adat, ami a termékkel kapcsolatban jellegzetes plusz információt ad és célszerű kiemelt helyen megjeleníteni (pl elektronikai berendezések kapcsán a gyártói garancia ideje).


De ide kerülhetnek a kiegészítő termékek is.


Kizárólag keresőoptimalizálási szempontból ezen a területen azok az elemek fontosak, amelyek belső linket adhatnak a fontosabb aloldalaknak. Például a gyártó linkelt megjelenítése a gyártó termékeit listázó aloldalunkkal vagy a kiegészítő termékek. 



termékkép mellett megjelenő adatok


Illetve a cikkszám megjelenítése a termékoldalon kifejezetten hasznos, ha a termékre egyébként cikkszám/ szériaszám alapú keresés is jellemző a Googleben.


H tagek használata a termék részletes leírásában


Emeld ki a termék részletes leírásában címsorokkal a legfontosabb tartalmi blokkokat. Egy női ruha kapcsán például egyáltalán nem elég egy Jellemzők blokk. A termék leírását tagolni tudod a “Mosási/Ápolási útmutató” “Mérettáblázat” “Anyagösszetétel” blokkokkal. 


De egy társasjátékokat értékesítő webáruház esetében is egy egyszerű bemutatás mellé még elfér a “Játékszabály” vagy a “Kinek ajánljuk az xy társasjátékot” blokk is címsorként kiemelve.



keresőoptimalizált termékleírás


Ezek a Heading/H tagok/Címsorok/Fejlécek nevezzük őket bárhogy fontos szerepet töltenek be a termékoldalon, mivel a keresőmotoroknak is segítenek abban, hogy könnyebben megértsék az aloldal felépítését. Ha pedig anélkül tudunk egy-egy címsorban kulcsszót elhelyezni, hogy az izzadtságszagú legyen, az külön plusz pont, ha rá szeretnénk erősíteni a relevanciára a kiválasztott kulcskifejezéssel kapcsolatban.


A részletes leírásban használj H2 vagy H3 tagokat, ezekből bármennyit használhatsz. A H1-et pedig hagyd meg a termék nevének.


Egyedi termékleírás


Szintén gyakori kérdésként merül fel a termékoldalak keresőoptimalizálása kapcsán, hogy a webáruházban minden egyes terméknek egyedi leírást kell-e adni vagy használhatjuk a gyártó által biztosított szövegeket is.


Azoknál a termékeknél, amelyek valamilyen szempont miatt kiemelt jelentőséggel bírnak (nagyobb árrés, népszerűbb a vásárlók körében stb.) érdemes törekedni rá, hogy egyedi szövegezést kapjanak, de természetesen nem várhatja és nem is várja el a Google sem, hogy minden termékoldalon egyedi szöveg szerepeljen.


A cél itt is az, hogy minden olyan információt megkapjon a potenciális vásárlód a termékről, ami a döntését elősegíti.



vásárlóbarát részletes termékleírás SEO szerepe

A gearup.hu termékoldalai megragadják a látogatók figyelmét.


A Google célja a keresési szándék kielégítése. Minél több időt tölt nálad átkattintás után a felhasználó, annál inkább megerősíted a Google-t abban, hogy a webáruházad megfelelő találat és érdemes jó pozícióban szerepeltetni.


Ezt pedig úgy érheted el, ha könnyen áttekinthető, minden fontos részletre kiterjedő termékleírást adsz. 


Az áttekinthetőséget segíti a címsorok használata, a fontos információk táblázatba gyűjtése vagy akár a termékjellemzők és előnyök grafikus megjelenítése is.


Ezek mind hozzáadnak egy minőségi termékoldalhoz.


Termékképek szerepe


A tapasztalat az, hogy a Google előnyben részesíti azokat a termék oldalakat, amelyek nem csak egy termék képet tudnak felmutatni a látogatóknak, hanem több formában is be tudják mutatni a termékeket. 


Érdemes tehát egyrészt olyan további képeket is készíteni a termékről, amely több oldalról, részletekbe menően be tudja mutatni a terméket, illetve olyan képeket is közzétenni, amely használat közben mutatja be a portékádat.



több termékkép hatása a SEO-ra


Ezek egyrészt javítanak a kosárbarakási arányon is, másrészt tovább az oldalon tartják a látogatót, amiről már fentebb írtam miért előnyös.


A képek esetében ne felejtsd el kitölteni az Alt tagokat és optimalizáld a méretüket is. A legtöbb webáruház rendszerben már elérhető a WebP formátum is, amelyet a Google direkt az internetes böngészésre fejlesztett ki és a használatával gyorsíthatod a webáruházad betöltését is, ami szintén egy fontos mutató a Google számára is.


Megfelelő belső linkelés


Ha keresőoptimalizálásról kezdünk el beszélni általában hamarabb merül fel témaként a külső linkek építése, mint a belső linkhálózat megfelelő felépítése, pedig ez utóbbinak is nagyon fontos szerepe van a SEO-ban.


A keresőrobotok az aloldalaid egymásra mutató hálózatából következtetnek arra, hogy melyik aloldal hol helyezkedik el a hierarchiában. Melyik fontosabb tartalom, hogyan kapcsolódnak egymáshoz a tartalmaid.


Éppen ezért nagyon fontos a belső linkelésre is időt szánni.


Erre egyrészt nagyon jó megoldás a breadcrumb vagy Shoprenterben a Pathway használata, amely mutatja a felhasználónak, hogyan jutott el az aloldalra, amit épp olvasgat.



termékajánlók használata belső linkelésre


Másrészt érdemes kihasználni a különböző ajánló modulok adta lehetőségeket is (kapcsolódó termékek, kiegészítő termékek, hasonló termékek stb) és ezeket a termék oldalakon is megjeleníteni, mert ezekből is belső linkeket adhatsz a termékeknek.


Fontos, hogy igyekezz minimalizálni azoknak az aloldalaknak a számát, amelyre arányaiban túl kevés belső link mutat (ezeket nevezzük árva oldalaknak).


Ösztönözd a vélemények beküldését


Amellett, hogy a vélemények megjelenése javítja a termékoldal kosárbarakási arányát is, keresőoptimalizálási szempontból is fontos szerepe van.


A véleménybeküldés ösztönzése azért is fontos, mert ezek is egyedi tartalmat adnak a termékoldalnak és a helyezéseken is javíthat, ha sok termékértékelést tudsz felmutatni a Googlenek.

Ezek az értékelések akár rich snippetként is megjelenhetnek a találati listán, amivel még inkább magadra tudod vonni a figyelmet és növelheted  ezáltal az átkattintási arányt.


Illetve a vélemények segítségével sok összetett kulcskifejezésre is bármiféle munka nélkül jó helyezéseket érhetsz el (pl xy márka vélemény, xy termék vélemény kulcsszavak). Ezekre az átlagos keresési szám lehet kisebb, viszont az ilyen kulcsszavakra már azok keresnek rá, akik a vásárlási tölcsér alján helyezkednek el, tehát komoly vásárlási szándékuk van.


A vélemények beküldését leginkább azzal ösztönözheted, ha kuponos kedvezményt ajánlasz fel, amit csak a beküldést követően kapnak meg a vásárlók.


Shoprenterben ezt Gold csomagban az Automatikus események modullal tudod kényelmesen megoldani úgy, hogy rendelés állapot változáshoz kötöd a kiküldést. Miután teljesített státuszra váltott a rendelés 7-14 nappal automatikusan kiküldésre kerül egy email, amiben kedvezményért cserébe kéred a vásárlót a véleménye beküldésére.


Érdemes úgy meghatározni a kiküldés idejét, hogy a terméket biztosan kipróbálhassák, ugyanakkor ne teljen el túl sok idő a vásárlás óta. Ez a 7-14 napos időintervallum ilyen szempontból tökéletes.


Optimalizáld a betöltési sebességet


Fentebb írtam a termékajánlók, videók használatáról, ami egy bizonyos szintig előnyt jelent, de persze itt is át lehet esni a ló túloldalára. 


A betöltési sebességet lassíthatja a sok videó és annak sincs semmi értelme, ha 50 terméket beraksz a termékajánló modulba vagy sok további képet töltesz fel, de hatalmas méretekben.


Tömörítsd a feltöltött képeket vagy használj WebP formátumot. A videók megjelenítésére használd a webáruház motorok beépített megoldásait (Shoprenterben például csak a Youtube-ra feltöltött videó id-ját kell bemásolnod) és bőven elég max 10-12 hasonló/kapcsolódó terméket ajánlani.


A termék variációknál használj Canonical taget


Vannak olyan esetek, amikor nincs szükség egy aloldal indexelésére, mivel annak a tartalomnak a változata már létezik a webáruházadon belül és csak duplikációt keletkeztetnél.


Tipikusan ilyen eset, amikor egy terméknek több változata van. Például több méretben, színben, kiszerelésben elérhető. Ilyenkor a legjobb megoldás, ha kijelölsz egy fő terméket, amit indexelhet a Google, a többi változatot pedig “másolatnak” jelölöd.


Ebben az esetben a fő terméket kell tökéletesítened keresőoptimalizálási szempontból, a többi termékoldal pedig megkaphatja kvázi ugyanazokat az információkat. Ebből nem lesz probléma, hiszen a fő terméket fogja megjeleníteni a találati listán a Gooogle és erre a termékre átkattintva a látogató eléri a termékváltozatokat is.


Ezt Canonical beállítással a legcélszerűbb megoldani. Shoprenterben ezt a Beállítások/SEO és Analitika beállítások/ Canonical fülén éred el.


A webáruházadra szabott tanácsokra van szükséged a termékoldalak keresőoptimalizálása kapcsán is?


Erről a témáról még sok tízezer karaktert lehetne írni, de bízom benne, hogy már ez a cikk is segítségedre lesz a termékoldalaid keresőoptimalizálásában.


Amennyiben úgy érzed, hogy segítségre van szükséged a beállításokban és a webáruházadra szabott konkrét javaslatokat akarsz kapni, vedd fel velem a kapcsolatot és egyeztessünk a lehetséges megoldásokról.






bottom of page