top of page
Szerző képeDorina Miskolczi-Barna

A SEO jelentése: Mi fán terem a webshop SEO?

A SEO kezdőknek egy nehezen megfogható marketing eszköz. Ebben a cikkben arra törekszem, hogy bemutassam a SEO alapjait. Bízom benne, hogy a cikk végére jobban képbe kerülsz a keresőoptimalizálással kapcsolatban és segítségedre lehettem abban, hogy a megfelelő helyre rakd a marketing stratégiádban.


A SEO jelentése, a keresőoptimalizálás célja


A SEO egy mozaikszó, ami az angol Search engine optimization kifejezésből ered. Ez magyarra fordítva “kereső motor optimalizálást” jelent.


A keresőoptimalizálás során arra törekszünk, hogy olyan tartalmakat hozzunk létre a weboldalunkon, ami megfelel a keresőmotorok rangsorolási alapelveinek.


Ezáltal elérhetjük azt, hogy az általunk preferált keresési kulcsszavakra minél előrébb jelenjünk meg a találati listákon és minél több potenciális vásárlót tudjunk a saját webhelyünkre terelni a keresőkből.


A magyar keresési szokásokhoz igazodva a keresőoptimalizálás leginkább a Google irányelveinek való megfelelést jelenti, mivel a magyar felhasználók több, mint 90%-a a Google rendszerét használja keresésre.


Mit jelent a keresőmarketing?


Most, hogy elkezdtél te is egyre több szakmai anyagot olvasni annak érdekében, hogy javítani tudd a webáruházad elérését, biztosan találkoztál már a keresőmarketing kifejezéssel.


A Google találati oldalain egyaránt találkozhatsz hirdetésekkel és organikus találatokkal is.


A két tartalmi forma együtt adja a keresőmarketing csoportját, azonban érdemes ezeket elkülöníteni egymástól.





A legfontosabb különbség a Google Ads hirdetések és a keresőoptimalizálásnak köszönhető organikus elérés/találatok között, hogy ha egy Ads hirdetésre kattintva jutnak el a látogatók a webáruházadra a kattintásért cserébe fizetned kell.


Ezért hívják ezeket a hirdetéseket PPC hirdetésnek, vagyis “Pay per click” kattintás alapú hirdetésnek.


Az organikus megjelenés esetében nem fizetsz direkt módon a kattintásért. A ráfordított időddel vagy ha szakemberre bízod a keresőoptimalizálási feladatokat viszont közvetetten mindenképp költsége lesz annak is, hogy kiharcold az első oldalas pozíciókat.


A másik fontos különbség a Google Ads hirdetések és az organikus találatok között az időtáv.


A PPC hirdetések esetében egy hirdetés csupán addig jelenik meg és látogatókat is addig szerzel belőle, amíg fizetsz érte. Ha a hirdetést lekapcsolod, ebből a forrásból már nem tudsz potenciális vásárlókat szerezni.


Ezzel szemben a keresőoptimalizálás, bár lassabban térül meg, de célzott tevékenység nélkül is még hosszú ideig hozza neked a látogatókat.


Tartalmi frissülés és a linképítés folytatása nélkül is még hónapokig megtarthatod az első oldalas pozíciókat.


Természetesen a marketing stratégiád kialakításánál mind a kettőnek kulcsszerepe van. Azonban a büdzsé meghatározásánál jó, ha látod a marketing eszközök közötti különbséget, ezzel pedig biztosabban tudod meghatározni azt is, hogy melyik az az eszköz, amire nagyobb hangsúlyt fogsz fektetni a webáruházad marketingjében.


Hogyan jelensz meg a találati listákon? Miért fontos az első oldalra kerülni?


Van egy régi vicc a keresőoptimalizálással foglalkozók körében.


“Ha meg akarsz úszni egy gyilkosságot és el akarsz rejteni egy hullát, hogy soha senki ne találja meg, rejtsd el a Google második oldalán!”


Ha csak a saját keresési szokásaidat vizsgálod melyik a valószínűbb forgatókönyv?


A: Beírod a keresési kifejezést, nem találod meg az első oldalon a keresett tartalmat ezért lapozol és megnézed a további oldalakat is.


B: Az első oldalas sikertelen keresés után módosítod a keresési kifejezést és mindezt addig folytatod, amíg nem találod meg amit keresel?


Szerintem te is a második forgatókönyvre szavaznál és a felhasználók 99%-a így is tesz. A maradék 1% azok a webáruház tulajdonosok, akik a találati listán keresik saját magukat. :)


A fenti felhasználói viselkedés miatt tehát az átkattintások jelentős százalékát az első oldal viszi el.


Emiatt fontos, hogy a vállalkozásod szempontjából fontos kifejezésekre a te webáruházad jelenjen meg az első oldalon és azon belül is minél előrébb, hiszen az első három organikus találat viszi el az átkattintások 70%-át.


A SEO területei


A keresőoptimalizálási feladatokat három nagy területre oszthatjuk:


  1. Onsite SEO

  2. Offsite SEO

  3. Technikai SEO





Az onsite SEO jelenti mindazokat a feladatokat, amik a webáruház tartalmi kialakításához kapcsolódnak.


Ide tartozik az, hogy milyen kulcsszavakat használsz a webshopodban, hogyan építed fel a kategóriafádat, milyen szövegeket helyezel el a főoldaladon, kategória és termékoldalaidon, blogodon. Ezeket hogyan formázod, rendelkezel-e megfelelő belső link hálózattal és még rengeteg pontot sorolhatnék ide. De az már egy másik cikkért kiált.


Az offsite SEO mindaz a SEO tevékenység, amit a webáruházadon kívül végzel, de befolyással van a SEO eredményeidre.


Ennek egy tipikus eleme a linkmarketing, amely során arra törekszel, hogy minél több és minőségibb, a webáruházadra visszamutató linket szerezz más releváns témájú oldalaktól.


A backlinkek száma egy fontos rangsorolási faktor. A Google ezeket a linkeket mintegy szavatokként kezeli, amik arról adnak tanúbizonyságot, hogy a tartalmad kedvelt és megbízható, ezért megéri előrébb sorolni a találati listákon és szélesebb felhasználói réteghez is eljuttatni azt organikus formában is.


Ugyanakkor az offsite SEO-hoz tartozik minden olyan tevékenység, ami hozzájárulhat a márkaismertség növeléséhez.


Például egy rendezvényen való megjelenés, de ide sorolhatnám a közösségi média felületeken való megjelenésed erősítését is.


Ezekkel a lépésekkel ugyanis bekerülsz az emberek fejébe és növelheted a márkádra való keresést a Googleben is, ami közvetetten hatással lesz a SEO eredményeidre is.


A technikai SEO pedig lefedi mindazokat a feladatokat, amik kód szinten a webáruház felépítéséhez és működéséhez kapcsolódnak. Ide sorolhatnám például a webáruház betöltési sebességét, a mobilbarát megjelenést, a sitemap kialakítását, a duplikált tartalmak kezelését.


Ezekkel többnyire nem kell olyan mélyen foglalkoznod, ha a megfelelő bérelhető webáruház rendszert választod ki, mivel ezekkel a fejlesztési feladatokkal a cég fejlesztői foglalkoznak a háttérben.


Google algoritmusok, algoritmus frissítések


A kétezres évek elején még kevésbé szofisztikált módszerekkel is előre lehetett kerülni a keresési találatokban.


Ekkor még a Google működése viszonylag egyszerűen kijátszható volt.


A sok visszaélés azonban a felhasználói élmény romlásához vezetett.


Ezt igyekszik kiküszöbölni a Google a különböző alapalgoritmusok futtatásával és a rendszeres algoritmus frissítésekkel.


2011-től szinte évente adtak ki olyan algoritmus frissítéseket, amik jelentősen átalakították az addigi találati listákat.


A 2011-es Panda névre keresztelt algoritmus frissítés azokat az oldalakat szórta ki a találati listáról, amik gyenge minőségű, az olvasási élményt zavaró szövegekkel manipulálták a helyezéseket.


Ezt követte 2012-ben a Pingvin, ami a spam viszontlinkekkel operáló oldalaktól szabadult meg.


A 2013-as Hummingbird a szemantikus keresésre és Knowledge Graph-ra összpontosított.


2014-től vált fontosabbá az SSL/HTTPS titkosítás megléte. Ez az elem is bekerült a rangsorolási faktorok közé.


2015-ben a Mobile update hatására a nem mobilbarát besorolást kapott oldalak hátrébb kerültek a találati listákon.


Még ebben az évben bejelentették a Rankbrain algoritmus indulását is, ami teljesen átalakította az addigi SEO szövegírást és lehetővé tette azt, hogy a Google könnyebben megértse a szókapcsolatok jelentését.


Ennek köszönhetően fordulhat elő például az is, hogy megjelensz a keresőkben olyan kulcsszavakra is, amiket egyáltalán nem használtál a szövegeidben, de hasonló jelentéssel bírnak.


2016-ban az akkori Adwords (ma már Ads) találati oldali megjelenését alakították át. Maximálták a lap tetején megjelenő hirdetések számát 4-re, illetve eltűntek a jobb oldali hirdetések.


2017-ben volt egy kis szusszanásnyi időnk, hogy aztán 2018-ban a Medic “core” update-tel újra felkavarják az állóvizet.


Ez a frissítés a nevével ellentétben nem csak az egészségüggyel és wellnessel foglalkozó oldalakat érintette, hanem jelentősen átrendezte a teljes találati listát is.


A 2019-es BERT algoritmusnak köszönhetően a Google már sokkal emberszerűbben/emberközelibb módon tudja értelmezni a kereséseket, ezáltal sokkal pontosabb találati listát tud generálni a felhasználók számára. Tehát ez is egy mesterséges intelligencián alapuló algoritmus.


Majd 2021-ben útjára indult a Page experience névre elkeresztelt frissítés is, ami a nevéből is adódóan az oldal élményt befolyásoló tényezőkre koncentrál, különös tekintettel az oldal betöltési sebességére.


A Google természetesen nem minden algoritmus frissítést jelent be. Év közben többször is tapasztalhatod, hogy a helyezéseid ingadoznak és akár rövid időre ki is kerülsz a TOP50 találatból is.


Ilyenkor érdemes utánajárni a hazai és külföldi SEO-val foglalkozó közösségekben annak, hogy más is tapasztalja-e a találati lista változását.


Az ite.hu-nak például nagyon jó összefoglalója készül és folyamatosan frissül pontosan ebből a célból.


Keresőoptimalizálás Gy.i.k.


Mi az a kulcsszókutatás?


A kulcsszókutatás során kiválasztod azokat a releváns kifejezéseket, amik a vállalkozásod szempontjából fontosak és szeretnél ezekre a Google első oldalán megjelenni.


Különböző ingyenes és fizetős kulcsszótervező és helyezésvizsgáló eszközök (Ads kulcsszótervező, Google Search Console, Ahrefs, SEO Powersuite stb.) segítségével pontosabb képet kaphatsz arról is, hogy a konkurenciád milyen kifejezésekre jelenik meg a TOP10-ben, illetve a saját oldalad hogyan muzsikál a kiválasztott kifejezések tekintetében a találati listákon.


A kulcsszavak keresése fontos lépése a keresőoptimalizálásnak, amit nem lehet megspórolni.


Egy jó kulcsszólista segítségével olyan tartalmakat készíthetsz a webáruházadba, ami alapján sokkal könnyebben megértik a keresőrobotok, hogy miről szól az oldalad és a számodra releváns, vásárolni vágyó látogatókat terelik a webáruházadba.


Miért fontosak a szöveges tartalmak és a SEO szövegírás?


A keresőrobotok a webáruházadban elhelyezett egyedi szövegek alapján tudják megérteni, hogy miről szól az oldalad.


Amennyiben ezek a szövegek nem megfelelő minőségűek (nem releváns, máshonnan másolt, rosszul tagolt, nehezen olvasható és értelmezhető) vagy mennyiségűek, azzal megnehezíted a keresőrobotok munkáját és akadályozod őket abban, hogy a számodra releváns látogatókat juttassák el hozzád.



Mi az a linkmarketing?


A linkmarketing segítségével érheted el azt, hogy a Google minőségibb, megbízhatóbb oldalként tekintsen rád. A linképítés során arra törekszel, hogy a témádban releváns, külső oldalakról olyan linkeket szerezz, amely a webáruházad egy aloldalára mutat.


Ezek a visszamutató linkek olyanok a Google számára, mintha szavazatokat kapnál az oldaladra.


A megfelelő linképítési tevékenység eredményeként a webáruházad folyamatosan feljebb lépked majd a találati listákon.


Mi a meta title és a meta description?


A meta title és a meta description közvetlenül nem jelenik meg a webáruházadban, csak a forráskódban tűnik fel.


Ez az információ egy ajánlás a Google számára, ugyanis ezek az adatok megjelenhetnek a találati listán is. A kékkel szedett szöveg/link a meta title, az alatta feketével szedett pár soros szöveg, pedig a meta description.


A meta adatok megadása közvetlenül nincs befolyással a rangsorolásra, ugyanakkor helyesen kitöltve növelheted vele az átkattintási arányt, ami már egy rangsorolást befolyásoló tényező.


A meta title ajánlott hossza 70 karakter, a meta description-é pedig 160 karakter. Érdemes ezeket az ajánlásokat betartani, ugyanis nagyobb eséllyel jeleníti így meg a Google az általad megadott szöveget.


Előfordulhat, hogy a Google felülírja az ajánlásodat és ő maga választ ki egy szövegrészletet az oldaladról.


Ez általában akkor fordul elő, ha túl rövid vagy túl hosszú, esetleg az oldal tartalmát tekintve nem releváns szöveget adsz meg.























0 hozzászólás

Kommentit


bottom of page