top of page

A SEO jelentése: Mi fán terem a webshop SEO?

A SEO kezdőknek egy nehezen megfogható marketing eszköz. Ebben a cikkben arra törekszem, hogy bemutassam a SEO alapjait. Bízom benne, hogy a cikk végére jobban képbe kerülsz a keresőoptimalizálással kapcsolatban és segítségedre lehettem abban, hogy a megfelelő helyre rakd a marketing stratégiádban.


A SEO jelentése, a keresőoptimalizálás célja


A SEO egy mozaikszó, ami az angol Search engine optimization kifejezésből ered. Ez magyarra fordítva “kereső motor optimalizálást” jelent.


A keresőoptimalizálás során arra törekszünk, hogy olyan tartalmakat hozzunk létre a weboldalunkon, ami megfelel a keresőmotorok rangsorolási alapelveinek.


Ezáltal elérhetjük azt, hogy az általunk preferált keresési kulcsszavakra minél előrébb jelenjünk meg a találati listákon és minél több potenciális vásárlót tudjunk a saját webhelyünkre terelni a keresőkből.


A magyar keresési szokásokhoz igazodva a keresőoptimalizálás leginkább a Google irányelveinek való megfelelést jelenti, mivel a magyar felhasználók több, mint 90%-a a Google rendszerét használja keresésre.


Mit jelent a keresőmarketing?


Most, hogy elkezdtél te is egyre több szakmai anyagot olvasni annak érdekében, hogy javítani tudd a webáruházad elérését, biztosan találkoztál már a keresőmarketing kifejezéssel.


A Google találati oldalain egyaránt találkozhatsz hirdetésekkel és organikus találatokkal is.


A két tartalmi forma együtt adja a keresőmarketing csoportját, azonban érdemes ezeket elkülöníteni egymástól.





A legfontosabb különbség a Google Ads hirdetések és a keresőoptimalizálásnak köszönhető organikus elérés/találatok között, hogy ha egy Ads hirdetésre kattintva jutnak el a látogatók a webáruházadra a kattintásért cserébe fizetned kell.


Ezért hívják ezeket a hirdetéseket PPC hirdetésnek, vagyis “Pay per click” kattintás alapú hirdetésnek.


Az organikus megjelenés esetében nem fizetsz direkt módon a kattintásért. A ráfordított időddel vagy ha szakemberre bízod a keresőoptimalizálási feladatokat viszont közvetetten mindenképp költsége lesz annak is, hogy kiharcold az első oldalas pozíciókat.


A másik fontos különbség a Google Ads hirdetések és az organikus találatok között az időtáv.


A PPC hirdetések esetében egy hirdetés csupán addig jelenik meg és látogatókat is addig szerzel belőle, amíg fizetsz érte. Ha a hirdetést lekapcsolod, ebből a forrásból már nem tudsz potenciális vásárlókat szerezni.


Ezzel szemben a keresőoptimalizálás, bár lassabban térül meg, de célzott tevékenység nélkül is még hosszú ideig hozza neked a látogatókat.


Tartalmi frissülés és a linképítés folytatása nélkül is még hónapokig megtarthatod az első oldalas pozíciókat.


Természetesen a marketing stratégiád kialakításánál mind a kettőnek kulcsszerepe van. Azonban a büdzsé meghatározásánál jó, ha látod a marketing eszközök közötti különbséget, ezzel pedig biztosabban tudod meghatározni azt is, hogy melyik az az eszköz, amire nagyobb hangsúlyt fogsz fektetni a webáruházad marketingjében.


Hogyan jelensz meg a találati listákon? Miért fontos az első oldalra kerülni?


Van egy régi vicc a keresőoptimalizálással foglalkozók körében.


“Ha meg akarsz úszni egy gyilkosságot és el akarsz rejteni egy hullát, hogy soha senki ne találja meg, rejtsd el a Google második oldalán!”


Ha csak a saját keresési szokásaidat vizsgálod melyik a valószínűbb forgatókönyv?


A: Beírod a keresési kifejezést, nem találod meg az első oldalon a keresett tartalmat ezért lapozol és megnézed a további oldalakat is.


B: Az első oldalas sikertelen keresés után módosítod a keresési kifejezést és mindezt addig folytatod, amíg nem találod meg amit keresel?


Szerintem te is a második forgatókönyvre szavaznál és a felhasználók 99%-a így is tesz. A maradék 1% azok a webáruház tulajdonosok, akik a találati listán keresik saját magukat. :)


A fenti felhasználói viselkedés miatt tehát az átkattintások jelentős százalékát az első oldal viszi el.


Emiatt fontos, hogy a vállalkozásod szempontjából fontos kifejezésekre a te webáruházad jelenjen meg az első oldalon és azon belül is minél előrébb, hiszen az első három organikus találat viszi el az átkattintások 70%-át.


A SEO területei


A keresőoptimalizálási feladatokat három nagy területre oszthatjuk:


  1. Onsite SEO

  2. Offsite SEO

  3. Technikai SEO





Az onsite SEO jelenti mindazokat a feladatokat, amik a webáruház tartalmi kialakításához kapcsolódnak.


Ide tartozik az, hogy milyen kulcsszavakat használsz a webshopodban, hogyan építed fel a kategóriafádat, milyen szövegeket helyezel el a főoldaladon, kategória és termékoldalaidon, blogodon. Ezeket hogyan formázod, rendelkezel-e megfelelő belső link hálózattal és még rengeteg pontot sorolhatnék ide. De az már egy másik cikkért kiált.


Az offsite SEO mindaz a SEO tevékenység, amit a webáruházadon kívül végzel, de befolyással van a SEO eredményeidre.


Ennek egy tipikus eleme a linkmarketing, amely során arra törekszel, hogy minél több és minőségibb, a webáruházadra visszamutató linket szerezz más releváns témájú oldalaktól.


A backlinkek száma egy fontos rangsorolási faktor. A Google ezeket a linkeket mintegy szavatokként kezeli, amik arról adnak tanúbizonyságot, hogy a tartalmad kedvelt és megbízható, ezért megéri előrébb sorolni a találati listákon és szélesebb felhasználói réteghez is eljuttatni azt organikus formában is.


Ugyanakkor az offsite SEO-hoz tartozik minden olyan tevékenység, ami hozzájárulhat a márkaismertség növeléséhez.


Például egy rendezvényen való megjelenés, de ide sorolhatnám a közösségi média felületeken való megjelenésed erősítését is.


Ezekkel a lépésekkel ugyanis bekerülsz az emberek fejébe és növelheted a márkádra való keresést a Googleben is, ami közvetetten hatással lesz a SEO eredményeidre is.


A technikai SEO pedig lefedi mindazokat a feladatokat, amik kód szinten a webáruház felépítéséhez és működéséhez kapcsolódnak. Ide sorolhatnám például a webáruház betöltési sebességét, a mobilbarát megjelenést, a sitemap kialakítását, a duplikált tartalmak kezelését.


Ezekkel többnyire nem kell olyan mélyen foglalkoznod, ha a megfelelő bérelhető webáruház rendszert választod ki, mivel ezekkel a fejlesztési feladatokkal a cég fejlesztői foglalkoznak a háttérben.


Google algoritmusok, algoritmus frissítések


A kétezres évek elején még kevésbé szofisztikált módszerekkel is előre lehetett kerülni a keresési találatokban.


Ekkor még a Google működése viszonylag egyszerűen kijátszható volt.


A sok visszaélés azonban a felhasználói élmény romlásához vezetett.


Ezt igyekszik kiküszöbölni a Google a különböző alapalgoritmusok futtatásával és a rendszeres algoritmus frissítésekkel.


2011-től szinte évente adtak ki olyan algoritmus frissítéseket, amik jelentősen átalakították az addigi találati listákat.


A 2011-es Panda névre keresztelt algoritmus frissítés azokat az oldalakat szórta ki a találati listáról, amik gyenge minőségű, az olvasási élményt zavaró szövegekkel manipulálták a helyezéseket.


Ezt követte 2012-ben a Pingvin, ami a spam viszontlinkekkel operáló oldalaktól szabadult meg.


A 2013-as Hummingbird a szemantikus keresésre és Knowledge Graph-ra összpontosított.


2014-től vált fontosabbá az SSL/HTTPS titkosítás megléte. Ez az elem is bekerült a rangsorolási faktorok közé.


2015-ben a Mobile update hatására a nem mobilbarát besorolást kapott oldalak hátrébb kerültek a találati listákon.


Még ebben az évben bejelentették a Rankbrain algoritmus indulását is, ami teljesen átalakította az addigi SEO szövegírást és lehetővé tette azt, hogy a Google könnyebben megértse a szókapcsolatok jelentését.


Ennek köszönhetően fordulhat elő például az is, hogy megjelensz a keresőkben olyan kulcsszavakra is, amiket egyáltalán nem használtál a szövegeidben, de hasonló jelentéssel bírnak.


2016-ban az akkori Adwords (ma már Ads) találati oldali megjelenését alakították át. Maximálták a lap tetején megjelenő hirdetések számát 4-re, illetve eltűntek a jobb oldali hirdetések.


2017-ben volt egy kis szusszanásnyi időnk, hogy aztán 2018-ban a Medic “core” update-tel újra felkavarják az állóvizet.


Ez a frissítés a nevével ellentétben nem csak az egészségüggyel és wellnessel foglalkozó oldalakat érintette, hanem jelentősen átrendezte a teljes találati listát is.


A 2019-es BERT algoritmusnak köszönhetően a Google már sokkal emberszerűbben/emberközelibb módon tudja értelmezni a kereséseket, ezáltal sokkal pontosabb találati listát tud generálni a felhasználók számára. Tehát ez is egy mesterséges intelligencián alapuló algoritmus.


Majd 2021-ben útjára indult a Page experience névre elkeresztelt frissítés is, ami a nevéből is adódóan az oldal élményt befolyásoló tényezőkre koncentrál, különös tekintettel az oldal betöltési sebességére.


A Google természetesen nem minden algoritmus frissítést jelent be. Év közben többször is tapasztalhatod, hogy a helyezéseid ingadoznak és akár rövid időre ki is kerülsz a TOP50 találatból is.


Ilyenkor érdemes utánajárni a hazai és külföldi SEO-val foglalkozó közösségekben annak, hogy más is tapasztalja-e a találati lista változását.


Az ite.hu-nak például nagyon jó összefoglalója készül és folyamatosan frissül pontosan ebből a célból.


Keresőoptimalizálás Gy.i.k.


Mi az a kulcsszókutatás?


A kulcsszókutatás során kiválasztod azokat a releváns kifejezéseket, amik a vállalkozásod szempontjából fontosak és szeretnél ezekre a Google első oldalán megjelenni.


Különböző ingyenes és fizetős kulcsszótervező és helyezésvizsgáló eszközök (Ads kulcsszótervező, Google Search Console, Ahrefs, SEO Powersuite stb.) segítségével pontosabb képet kaphatsz arról is, hogy a konkurenciád milyen kifejezésekre jelenik meg a TOP10-ben, illetve a saját oldalad hogyan muzsikál a kiválasztott kifejezések tekintetében a találati listákon.


A kulcsszavak keresése fontos lépése a keresőoptimalizálásnak, amit nem lehet megspórolni.


Egy jó kulcsszólista segítségével olyan tartalmakat készíthetsz a webáruházadba, ami alapján sokkal könnyebben megértik a keresőrobotok, hogy miről szól az oldalad és a számodra releváns, vásárolni vágyó látogatókat terelik a webáruházadba.


Miért fontosak a szöveges tartalmak és a SEO szövegírás?


A keresőrobotok a webáruházadban elhelyezett egyedi szövegek alapján tudják megérteni, hogy miről szól az oldalad.


Amennyiben ezek a szövegek nem megfelelő minőségűek (nem releváns, máshonnan másolt, rosszul tagolt, nehezen olvasható és értelmezhető) vagy mennyiségűek, azzal megnehezíted a keresőrobotok munkáját és akadályozod őket abban, hogy a számodra releváns látogatókat juttassák el hozzád.



Mi az a linkmarketing?


A linkmarketing segítségével érheted el azt, hogy a Google minőségibb, megbízhatóbb oldalként tekintsen rád. A linképítés során arra törekszel, hogy a témádban releváns, külső oldalakról olyan linkeket szerezz, amely a webáruházad egy aloldalára mutat.


Ezek a visszamutató linkek olyanok a Google számára, mintha szavazatokat kapnál az oldaladra.


A megfelelő linképítési tevékenység eredményeként a webáruházad folyamatosan feljebb lépked majd a találati listákon.


Mi a meta title és a meta description?


A meta title és a meta description közvetlenül nem jelenik meg a webáruházadban, csak a forráskódban tűnik fel.


Ez az információ egy ajánlás a Google számára, ugyanis ezek az adatok megjelenhetnek a találati listán is. A kékkel szedett szöveg/link a meta title, az alatta feketével szedett pár soros szöveg, pedig a meta description.


A meta adatok megadása közvetlenül nincs befolyással a rangsorolásra, ugyanakkor helyesen kitöltve növelheted vele az átkattintási arányt, ami már egy rangsorolást befolyásoló tényező.


A meta title ajánlott hossza 70 karakter, a meta description-é pedig 160 karakter. Érdemes ezeket az ajánlásokat betartani, ugyanis nagyobb eséllyel jeleníti így meg a Google az általad megadott szöveget.


Előfordulhat, hogy a Google felülírja az ajánlásodat és ő maga választ ki egy szövegrészletet az oldaladról.


Ez általában akkor fordul elő, ha túl rövid vagy túl hosszú, esetleg az oldal tartalmát tekintve nem releváns szöveget adsz meg.























13 megtekintés0 hozzászólás
bottom of page