top of page
Szerző képeDorina Miskolczi-Barna

A linképítés alapjai és linképítés tippek kezdőknek


Backlink jelentése, avagy mi számít viszontlinknek?


A backlink, vagy magyarul viszontlink, egy olyan link, amely más weboldalakról mutat a te weboldaladra. Ez a hivatkozás jelzi a keresőmotoroknak, hogy az adott weboldal releváns és megbízható forrásnak tartja a te oldaladat, mivel linkkel ajánlja azt. 


A backlinkek fontos szerepet játszanak a keresőoptimalizálásban (SEO), mivel a Google és más keresőmotorok a viszontlinkek számát és minőségét is figyelembe veszik az oldal rangsorolásakor.


Mit jelent a linképítés?


A fentiek alapján te is láthatod, hogy a linkmarketing fontos szerepet játszik a weboldalad SEO-jában és az évek során egy külön tevékenységgé, sőt szolgáltatási ággá nőtte ki magát a weboldalak és webáruházak marketing tevékenységei között.


A linkmarketing vagy linképítés tehát a keresőoptimalizálás (SEO) egyik kulcsfontosságú része, amely azzal foglalkozik, hogy más weboldalakról mutató hivatkozásokat (linkeket) építsünk saját oldalunkra (vagy bízzunk meg ezzel külső szolgáltatót). 

Ezek a linkek a weboldal hitelességét és rangsorolását erősítik a keresőmotorok szemében. A minél több és jobb minőségű link ugyanis arra utal, hogy az oldal értékes és releváns a látogatók számára.


Azok az oldalak, amelyek erős, releváns webhelyekről kapnak linkeket, gyorsabban érhetnek el magasabb helyezést a találati listán. A linkmarketing tehát javítja a weboldal láthatóságát, több organikus forgalmat hozva ezzel a vállalkozásoknak.


Mire figyelj a minőségi linképítés kapcsán?


Egy minőségi link releváns forrásból érkezik, amely a te weboldalad témájával kapcsolatos. Fontos, hogy a hivatkozó oldal magas hitelességgel rendelkezzen, azaz maga is jól teljesítsen a keresőkben. Emellett a link természetes módon illeszkedjen a szövegbe, és ne legyen spam jellegű.


Bontsuk ki ezt egy kicsit, hogy könnyebben el tudd dönteni egy backlinkről, hogy megfelelő lesz-e számodra.


  1. A jó link releváns forrásból érkezik:


A viszontlinket lehetőség szerint olyan forrásból kell megszerezni, amely kapcsolódik a témádhoz, maga a viszontlink oldal is feldolgozza a témádat. Például egy blog, amelyen több, minőségi releváns cikk is található már a témádban, tökéletes ebből a szempontból.


  1. A jó link hiteles forrásból érkezik:


Egy weboldal hitelességét tükrözi például az, hogy mennyi és milyen minőségű oldalak hivatkoznak rá. Minél több releváns és minőségi linket kap az oldal, minél többször említik meg mint hiteles, szakértői forrást, annál erősebbnek tekinthetjük.


Egy weboldal/domain hitelességét sokféle mutatóval meg tudod határozni. A legismertebb a MOZ DA (Domain Authority) értéke.


A DA (Domain Authority) egy olyan mérőszám, amelyet a MOZ fejlesztett ki és arra használják, hogy egy weboldal rangsorolási potenciálját becsüljék meg a keresőmotorokban, különösen a Google-ban. Az érték 1-től 100-ig terjed, ahol a magasabb érték azt jelzi, hogy nagyobb eséllyel rangsorol jól az adott webhely a keresési eredmények között.

A DA értéket több tényező alapján számolják ki, mint például:


- a webhelyre mutató linkek minősége és mennyisége,

- a webhely linkprofiljának erőssége (visszamutató hivatkozások ereje),

- a linkek változatossága és természetessége.


A DA érték nem közvetlen Google-rangsorolási tényező, hanem egy becslés a weboldal teljes SEO potenciáljáról a linkprofilja alapján.


Ez egy jó kiindulási pont egy weboldal hitelességének, erejének meghatározására, de természetesen a MOZ mellett más SEO eszközök is használnak hasonló mérőszámokat, hogy felmérjék egy weboldal rangsorolási potenciálját és linkprofiljának erősségét, ilyen a Semrushnál az Authority Score, az Ahrefs DR (Domain rating) és UR (URL rating) értéke, a Majestic SEO (TF) Trust Flow és CF (Citation Flow) értéke vagy a Linkassistant Web authority mérőszáma.


  1. A jó link természetes(nek) hat:


Miért a kiegészítés? Nagyon idilli azt gondolni, hogy az emberek csupán a tartalmad minősége miatt a semmiből hivatkozni fognak rád, de ez a valóságban ritkán történik így. 


Főleg a magyar piacon, ami az angolszász területekhez képest elenyészően kicsinek számít. Így hát amellett, hogy természetesen minőségi tartalmakat készítesz, amelyek alkalmasak arra, hogy akár mások vissza hivatkozzanak rá, keresned kell a lehetőségeket és elébe menni a linkszerzésnek.


A természetesség kapcsán inkább a megfelelő szövegkörnyezetre, nem túl optimalizált horgonyszövegekre és a linkszerzés természetes ütemére kell gondolni. Ez sokkal inkább reális elvárás egy minőségi link kapcsán.


Hogyan szerezhetsz backlinkeket?


Ingyenes linképítés is létezik, jobban mondva olyan módszerek, amikkel akár ingyenesen is szerezhetsz linket. 


Az ingyenes linképítési módszerek kulcsfontosságúak lehetnek a weboldalak számára, különösen, ha korlátozott költségvetéssel dolgozol. Ezek a módszerek időt és energiát igényelnek, de megfelelő stratégiával hosszú távon jelentős SEO eredményeket hozhatnak.


Az alkalmazásuk során mérlegelned kell azt is, hogy az erre fordított idő a vállalkozásod más fontos feladataitól fog erőforrást elvenni.


Milyen lehetőségeid vannak tehát az ingyenes linképítésre?


  • Vendégblogolás


Ez az egyik legismertebb módszer, amely során értékes tartalmat kínálsz más weboldalaknak vagy blogoknak, cserébe egy visszamutató linkért a saját webhelyedre. Keresd meg az iparágadban releváns blogokat és ajánlj fel hasznos, eredeti cikkeket. 


  • Törött linkek javítása (Broken Link Building)


A törött linkek keresése egy hatékony technika. Keresd meg azokat az oldalakra mutató linkeket, amelyek már nem élnek és ajánlj fel helyettük egy saját releváns tartalmat. Ezzel segítesz a webhelytulajdonosnak javítani a hibákat és cserébe értékes backlinket kapsz.


  • Tartalom promóció (Content Outreach)


Ha van egy értékes cikked, esettanulmányod vagy infografikád, küldd el más weboldalaknak, amelyek szívesen hivatkoznak rá. Az egyedi, hasznos tartalom mindig nagyobb eséllyel kap backlinkeket.


  • Fórumok és közösségi oldalak


Aktívan részt vehetsz az iparágadhoz kapcsolódó fórumokon, Reddit szálakon vagy közösségi média csoportokban, ahol értékes válaszokat és tanácsokat adhatsz, beleértve releváns linkeket a weboldalad tartalmához.


  • Gyakori kérdések és társai (Q&A sites)


A Quora, Reddit, és más hasonló kérdés-válasz weboldalak kiváló helyek lehetnek arra, hogy releváns válaszokat adj és közben diszkréten hivatkozz a saját tartalmaidra. Ügyelj arra, hogy értéket adj, ne csak promóciós célból linkelj. Ezek a linkek általában nofollow taggal vannak ellátva és csak minimális linkerőt adnak át.


  • Interjúk és vendégposztok


Ha szakértő vagy a területeden, ajánlj fel interjúkat vagy vendégposztokat más iparági weboldalaknak. Ezek általában backlinkekkel járnak, mivel a webhelyek szívesen mutatnak vissza az interjúalany saját oldalára.


  • Versenyek és díjak


Szerezz be hivatkozásokat olyan weboldalaktól, amelyek különböző iparági versenyeket vagy díjakat osztanak ki. Ha díjat nyersz, gyakran viszontlinket is kapsz az oldalukon.


  • Közösségi média jelek és profilok


Használj aktívan közösségi média oldalakat, mint a Facebook, LinkedIn, Pinterest vagy Instagram, hogy megoszd tartalmaidat. Bár ezek nem közvetlen "dofollow" linkek, segítenek forgalmat és láthatóságot generálni, ami hosszú távon backlinkeket is hozhat.


  • Blogokba kommentelés


Ha releváns blogokban hagysz értékes hozzászólásokat, lehetőséged van arra, hogy hivatkozz a saját weboldaladra. Ügyelj arra, hogy ne spam kommentek legyenek, hanem valódi értéket nyújtsanak.


  • Sajtóközlemények


Bár nem mindig biztosítanak közvetlen linket, a sajtóközlemények segítenek a márkád láthatóságának növelésében, ami visszamutató linkekhez vezethet más hírportálokon vagy blogokon keresztül.


  • Webináriumok és podcastok


Ha szakértői interjúkat adsz vagy webináriumokat tartasz, ezek gyakran tartalmaznak linkeket a meghívott weboldalára.


Ha kiszerveznéd a linképítést…


Amennyiben nem szeretnél ezzel foglalkozni érdemes megfontolni a linképítési csomagok megvásárlását. Fontos, hogy olyan SEO szakemberrel dolgozz együtt, aki jól leinformálható forrásból és partnerektől szerez neked releváns, minőségi hivatkozásokat. 


Kerüld el az olyan lehetőségeket, ahol tömegesen tudsz olyan linkeket vásárolni, amelyek nem felelnek meg a korábban részletezett minőségi viszontlink kritériumoknak.


Fontos tudnod, hogy a linképítésnek ezen formája a SEO-nak egy tulajdonképpeni szürke zónája, tekintve, hogy a találati lista kvázi manipulálására törekszel vele, hiszen fizetsz a megjelenésért. Ugyanakkor a megfelelően átgondolt és felépített linképítési stratégiában mértékkel megfér ez a módszer is. 


További linképítés tippek


Az anchor jelentése 


Az anchor text vagy magyarul horgonyszöveg az a kattintható, aláhúzott szöveg, amelyet a linkek tartalmaznak. Ez a szöveg utal arra, hogy milyen tartalomra mutat a link és a keresőmotorok, például a Google számára fontos jelzést ad a linkelt oldal tartalmáról.


Miért fontos az anchor text a linképítésben?


A horgonyszövegnek nagy szerepe van a SEO-ban, mert segíti a keresőmotorokat abban, hogy megértsék, milyen témához kapcsolódik az adott oldal, ahová a link mutat. Ezáltal növeli a linkek minőségét és relevanciáját, így a megfelelően optimalizált horgonyszövegek hozzájárulhatnak a jobb rangsoroláshoz.


Tanácsok az anchor text használatához a linképítés során


  • Legyen releváns és természetes


Fontos, hogy a horgonyszöveg mindig kapcsolódjon az oldal tartalmához. Ne próbálj meg irreleváns, de népszerű kulcsszavakat használni, mert a Google könnyen büntetheti az irreleváns horgonyszövegeket. A természetesség is kulcsfontosságú: ne erőltess kulcsszavakat olyan helyzetekbe, ahol nem illenek a szövegkörnyezetbe.


  • Kerüld a túloptimalizálást


Ha túl sokszor használod ugyanazt a kulcsszót horgonyszövegként, a Google "túloptimalizáltnak" ítélheti meg az oldalt, ami akár büntetést is eredményezhet. Érdemes változatosan használni a kulcsszavakat, és időnként általános horgonyszövegeket (pl. "kattints ide", "további információ") is beilleszteni.


  • Használj kulcsszó-variációkat


Hasznos lehet a long tail kulcsszavak és a kulcsszó-variációk alkalmazása. Például, ha a kulcsszavad a "környezetbarát tisztítószerek", használj változatokat, mint "vegyszermentes tisztítószerek" vagy "természetes tisztítószer megoldások".


  • Ne használd túl az általános kifejezéseket


Bár időnként elfogadható az olyan horgonyszövegek használata, mint a "kattints ide", "további információ", nem ajánlott ezek túlzott alkalmazása, mert nem nyújtanak semmilyen releváns információt a keresőmotoroknak az oldal tartalmáról.


  • Szöveges tartalomba ágyazd a horgonyszöveget


A horgonyszövegeket érdemes szöveges tartalomba ágyazni (például blogcikkekbe), mivel ezek relevánsabbak a keresőmotorok számára, mint a láblécben vagy oldalsávban elhelyezett linkek. A természetes, kontextusban elhelyezett horgonyszövegek/linkek jobban hatnak a rangsorolásra, nagyobb linkerőt adnak át.





Használj linképítő eszközöket


Számos eszköz áll rendelkezésre a linképítési stratégiák támogatásához, például az Ahrefs, SEMrush, Moz, Linkassistant vagy Majestic. Ezek segítenek azonosítani a versenytársaid linkprofilját, a meglévő linkek minőségét, valamint a törött linkeket és linképítési lehetőségeket is felfedezheted a segítségükkel. De akár ki is szervezheted a SEO versenytárs elemzést, amelynek alap eleme a versenytársak linkprofiljának feltérképezése is.


Figyelj az oldalon belüli belső linkelésre is


A belső linképítés is fontos része a SEO-nak. Segít a keresőmotoroknak feltérképezni az oldalad, növeli az egyes oldalak rangsorolását és javítja a felhasználói élményt is. Érdemes belső linkekkel összekapcsolni a releváns tartalmakat a weboldaladon.


Készíts forrásgyűjteményeket és listákat


Olyan forrás oldalak létrehozása, amelyek gyűjtemények vagy listák (pl. "Legjobb ingyenes eszközök a SEO-hoz"), vonzó lehet más weboldalak számára, és hivatkozni fognak rájuk. Ezek az oldalak könnyen megoszthatóak és linkelhetőek, mert könnyen feldolgozható hasznos információkat tartalmaznak.



Bízom benne, hogy sikerült egy átfogóbb képet adnom számodra a linképítésről és könnyebben fogsz majd bele a feladatba, vagy akár magabiztosabban teszed fel a kérdéseidet a SEO szakembernek a munka kiszervezésével kapcsolatban. 


A saját keresőoptimalizálási csomagjaimat úgy állítottam össze, hogy a linképítés mellett a minőségi, releváns tartalmak létrehozására is jusson kapacitás a weboldaladon. Mindezt azért, mert az onsite tartalmi optimalizálás és a linképítés a tapasztalatom szerint kéz a kézben jár egymással és csak együtt tud igazán látványos eredményt hozni.


Amennyiben kíváncsi vagy rá, hogy hogyan épülnek fel a SEO csomagjaim és hogyan tudok segíteni még több érdeklődő és organikus vásárló elérésében kattints a SEO csomagok oldalamra és küldj nekem ajánlatkérést.


Comments


bottom of page