Egy webáruház működése nagyon komplex, sokkal több aloldalt foglal magában, mint egy egyszerűbb pár aloldalas szolgáltatói site. Éppen ezért a hibalehetőség is sokkal több benne, akár keresőoptimalizálási szempontból is.
Az egyik leggyakoribb kérdés, ami az ügyfeleimtől érkezik a kifutott, szezonális vagy a készlethiányos termékek kezelése SEO szempontból.
Ebben a blog cikkben összefoglalom, hogy mi a teendőd ezekkel a termékekkel és milyen beállításokat végezz el, hogy még sokáig profitálhass a már elért SEO eredményeidből.
Milyen hatással vannak a SEO-ra a kifutott, készlethiányos vagy szezonális termékek?
Ezt a termékcsoportot az angol “discontinued products”-nak hívja, tehát gyakorlatilag ezek azok a termékek, amelyek eddig kaphatóak voltak, a Google indexelte is őket, de az adott változat már nem elérhető a kínálatban, vagy épp valami miatt nem tudunk belőle beszerezni esetleg valamilyen szezonális (például karácsonyi termék) volt, amit jövőre is fogunk értékesíteni, de most nem kapható a boltban.
Ezekkel a termék oldalakkal főleg akkor van baj, ha jó pozícióban, több kulcsszóra is megjelennek a keresőmotorok találati listáin, organikus forgalmat hoznak nekünk és átkattintás után arcul csapja a látogatót a valóság: ja, hogy ebből nincs egy darab sem.
Mit csinál ilyenkor a látogató? Ugrik is vissza a találati oldalra, hogy keressen magának egy másik webshopot, ahonnan meg tudja vásárolni a terméket.
Mit gondol ilyenkor a Google és a többi keresőmotor? Hohó, itt van valami probléma, gyenge a felhasználói élmény, dobjuk is hátrébb az oldalt, mert nem elégíti ki a keresési szándékot.
És ezzel egy csapásra, rövid időn belül meg is szabadítottuk magunkat az értékes organikus látogatóink egy részétől, pedig pár beállítással megoldható lenne az is, hogy a vásárló jelöltünk is elégedetten távozzon és a keresőmotorok is megbízható tartalomnak ítéljenek meg minket, tehát ne veszítsünk organikus forgalmat.
Hogyan kezeld tehát ezeket a kifutott termékeket?
Amennyiben a terméked lefogyott raktárról, de várhatóan pár napon vagy héten belül újra elérhető lesz, a következő információkat érdemes elhelyezni a termékoldalon:
Jelenjen meg jól láthatóan a termék képen vagy a termék kép melletti sávban a nincs raktáron jelzés vagy a beszerzés alatt jelzés.
Amennyiben tudod a termék várható beérkezését jelezd azt is dátummal vagy a napok számával (Például Várható beérkezés: 8 munkanap, vagy Várható beérkezés: 2024. szeptember 20.)
Ne tiltsd le a terméket, továbbra is 200-as HTTP válaszkódot adjon vissza és az XML sitemapből se távolítsd el.
Amennyiben 0 raktár esetén letiltod a kosárbarakást, használj helyette raktárkészlet értesítő gombot. Így az érdeklődő meg tudja adni az email címét és automatikusan jelezhetsz neki, ha újra raktáron lesz a termék.
Amennyiben a terméked hosszabb ideig nem lesz kapható vagy egyáltalán nem lesz kapható a közeljövőben:
Ne tiltsd le a terméket, használd a kifutott státuszt a webáruház motorodban.
Továbbra is 200-as HTTP válaszkódot adjon vissza az aloldal és az XML sitemapből se kerüljön még ki az URL. Más feedekben viszont ne add át, például Ads hirdetések vagy árumegosztó oldalak esetében.
Legyen jól látható, hogy a termék kifutott X dátumtól. Amennyiben tudod, hogy mikor lesz újra kapható, írd ki azt a termékoldalra a termékkép melletti információs sávba.
Kerüljön le a kosárba gomb a kifutott termék oldaláról.
Jól látható helyen ajánlj fel alternatív terméket vagy használj Pop up szoftvert a hasonló termék ajánlásához.
Amennyiben a terméked már soha többé nem lesz kapható, de van alternatívája:
Irányítsd át a termék URL-jét a másik releváns termékre. Search Consoleban ellenőrizd, hogy milyen kulcsszavakra ért el jó helyezéseket a kifutott termék aloldala és igyekezz az új aloldalt is optimalizálni ezekre a kifejezésekre.
Amennyiben a terméked már soha többé nem lesz kapható és alternatívája sincs:
Állítsd kifutottra a terméket. Így a keresőkből még elérhető lesz és bizonyos ideig meg is fog jelenni a találati listákon. De szép lassan hátrébb fog csúszni, amíg végül már nem fog értékelhető mennyiségű organikus látogatót hozni. Ekkor a termék törölhető a weboldalról.
Érdemes ilyenkor megnézni azt is, hogy milyen belső és külső linkeket kapott ez az aloldal. A belső linkeket módosítsuk és ajánljunk más termékeket a blog cikkekben, a külső hivatkozások esetében pedig, ha van lehetőségünk rá, kérjük meg a site tulajdonosát, hogy módosítsa a szövegben elhelyezett hivatkozást egy számunkra optimálisabbra.
Persze még így is lesz olyan, hogy a kifutott termékek miatt bosszankodnak a látogatóid. Ha szeretnél még több érdeklődőt megmenteni és továbbra is az oldaladon tartani, jó megoldás valamilyen vigaszdíjat felajánlani a látogatóknak: például egy akciós árú hasonló terméket vagy egy kupont, amit csak rövid időn belül tudnak beváltani.
Ez ösztönzi a vásárlót a kínálat áttekintésére és az oldalon eltöltött idő is nő akkora mértékben, hogy a Google és más keresőmotorok ne tekintsenek gyenge tartalomként a kifutott termék aloldalára.
Mi az, amit soha ne csinálj a kifutott termékekkel?
Soha ne tiltsd le őket. Ezzel 404-re futtatod az oldalt, ami miatt sokkal hamarabb ki fogják tiltani azt az indexből, tehát kevesebb ideig tudsz profitálni az eddig elért eredményeidből.
Bízom benne, hogy hasznos volt számodra ez a blog cikk. Amennyiben szeretnél még több hasznos SEO tippet kapni, iratkozz fel a hírlevelemre. Hetente egy alkalommal érkezek tanácsokkal és praktikákkal, amelyek a te webáruházad számára is könnyen hasznosíthatóak.
コメント