top of page
Szerző képeDorina Miskolczi-Barna

Hogyan kezeld a megszűnő termékeidet úgy, hogy közben ne nyírd ki a webáruházad SEO-ját?

Egy webáruház működése nagyon komplex, sokkal több aloldalt foglal magában, mint egy egyszerűbb pár aloldalas szolgáltatói site. Éppen ezért a hibalehetőség is sokkal több benne, akár keresőoptimalizálási szempontból is.


Az egyik leggyakoribb kérdés, ami az ügyfeleimtől érkezik a kifutott, szezonális vagy a készlethiányos termékek kezelése SEO szempontból.


Ebben a blog cikkben összefoglalom, hogy mi a teendőd ezekkel a termékekkel és milyen beállításokat végezz el, hogy még sokáig profitálhass a már elért SEO eredményeidből.


Milyen hatással vannak a SEO-ra a kifutott, készlethiányos vagy szezonális termékek?


Ezt a termékcsoportot az angol “discontinued products”-nak hívja, tehát gyakorlatilag ezek azok a termékek, amelyek eddig kaphatóak voltak, a Google indexelte is őket, de az adott változat már nem elérhető a kínálatban, vagy épp valami miatt nem tudunk belőle beszerezni esetleg valamilyen szezonális (például karácsonyi termék) volt, amit jövőre is fogunk értékesíteni, de most nem kapható a boltban.


Ezekkel a termék oldalakkal főleg akkor van baj, ha jó pozícióban, több kulcsszóra is megjelennek a keresőmotorok találati listáin, organikus forgalmat hoznak nekünk és átkattintás után arcul csapja a látogatót a valóság: ja, hogy ebből nincs egy darab sem.


kifutott termék SEO-ja

Mit csinál ilyenkor a látogató? Ugrik is vissza a találati oldalra, hogy keressen magának egy másik webshopot, ahonnan meg tudja vásárolni a terméket. 


Mit gondol ilyenkor a Google és a többi keresőmotor? Hohó, itt van valami probléma, gyenge a felhasználói élmény, dobjuk is hátrébb az oldalt, mert nem elégíti ki a keresési szándékot.


És ezzel egy csapásra, rövid időn belül meg is szabadítottuk magunkat az értékes organikus látogatóink egy részétől, pedig pár beállítással megoldható lenne az is, hogy a vásárló jelöltünk is elégedetten távozzon és a keresőmotorok is megbízható tartalomnak ítéljenek meg minket, tehát ne veszítsünk organikus forgalmat.


Hogyan kezeld tehát ezeket a kifutott termékeket?


Amennyiben a terméked lefogyott raktárról, de várhatóan pár napon vagy héten belül újra elérhető lesz, a következő információkat érdemes elhelyezni a termékoldalon:


kifutott termékek keresőoptimalizálása

  • Jelenjen meg jól láthatóan a termék képen vagy a termék kép melletti sávban a nincs raktáron jelzés vagy a beszerzés alatt jelzés.

  • Amennyiben tudod a termék várható beérkezését jelezd azt is dátummal vagy a napok számával (Például Várható beérkezés: 8 munkanap, vagy Várható beérkezés: 2024. szeptember 20.)

  • Ne tiltsd le a terméket, továbbra is 200-as HTTP válaszkódot adjon vissza és az XML sitemapből se távolítsd el.

  • Amennyiben 0 raktár esetén letiltod a kosárbarakást, használj helyette raktárkészlet értesítő gombot. Így az érdeklődő meg tudja adni az email címét és automatikusan jelezhetsz neki, ha újra raktáron lesz a termék.


Amennyiben a terméked hosszabb ideig nem lesz kapható vagy egyáltalán nem lesz kapható a közeljövőben:


  • Ne tiltsd le a terméket, használd a kifutott státuszt a webáruház motorodban.

  • Továbbra is 200-as HTTP válaszkódot adjon vissza az aloldal és az XML sitemapből se kerüljön még ki az URL. Más feedekben viszont ne add át, például Ads hirdetések vagy árumegosztó oldalak esetében.

  • Legyen jól látható, hogy a termék kifutott X dátumtól. Amennyiben tudod, hogy mikor lesz újra kapható, írd ki azt a termékoldalra a termékkép melletti információs sávba.

  • Kerüljön le a kosárba gomb a kifutott termék oldaláról.

  • Jól látható helyen ajánlj fel alternatív terméket vagy használj Pop up szoftvert a hasonló termék ajánlásához.


Amennyiben a terméked már soha többé nem lesz kapható, de van alternatívája:


  • Irányítsd át a termék URL-jét a másik releváns termékre. Search Consoleban ellenőrizd, hogy milyen kulcsszavakra ért el jó helyezéseket a kifutott termék aloldala és igyekezz az új aloldalt is optimalizálni ezekre a kifejezésekre.


Amennyiben a terméked már soha többé nem lesz kapható és alternatívája sincs:


Állítsd kifutottra a terméket. Így a keresőkből még elérhető lesz és bizonyos ideig meg is fog jelenni a találati listákon. De szép lassan hátrébb fog csúszni, amíg végül már nem fog értékelhető mennyiségű organikus látogatót hozni. Ekkor a termék törölhető a weboldalról.


megszűnt termék SEO-ja

Érdemes ilyenkor megnézni azt is, hogy milyen belső és külső linkeket kapott ez az aloldal. A belső linkeket módosítsuk és ajánljunk más termékeket a blog cikkekben, a külső hivatkozások esetében pedig, ha van lehetőségünk rá, kérjük meg a site tulajdonosát, hogy módosítsa a szövegben elhelyezett hivatkozást egy számunkra optimálisabbra.


Persze még így is lesz olyan, hogy a kifutott termékek miatt bosszankodnak a látogatóid. Ha szeretnél még több érdeklődőt megmenteni és továbbra is az oldaladon tartani, jó megoldás valamilyen vigaszdíjat felajánlani a látogatóknak: például egy akciós árú hasonló terméket vagy egy kupont, amit csak rövid időn belül tudnak beváltani. 


Ez ösztönzi a vásárlót a kínálat áttekintésére és az oldalon eltöltött idő is nő akkora mértékben, hogy a Google és más keresőmotorok ne tekintsenek gyenge tartalomként a kifutott termék aloldalára.


Mi az, amit soha ne csinálj a kifutott termékekkel?


Soha ne tiltsd le őket. Ezzel 404-re futtatod az oldalt, ami miatt sokkal hamarabb ki fogják tiltani azt az indexből, tehát kevesebb ideig tudsz profitálni az eddig elért eredményeidből.


Bízom benne, hogy hasznos volt számodra ez a blog cikk. Amennyiben szeretnél még több hasznos SEO tippet kapni, iratkozz fel a hírlevelemre. Hetente egy alkalommal érkezek tanácsokkal és praktikákkal, amelyek a te webáruházad számára is könnyen hasznosíthatóak.






コメント


bottom of page