top of page

Így csökkentsd a kosárelhagyások számát a boltodban

Frissítve: 2022. okt. 13.



A látogatóink csupán 1-2%-a jut el a vásárlási folyamat végéig és teszi le mellettünk a voksát.


A kosárba rakással még nincs nyert ügyed, egy elhibázott beállítás vagy egy nem megfelelően kommunikált teendő is komoly lemorzsolódást okozhat a kosár és a pénztár oldalon.


Ebben a cikkben a leggyakoribb konverzió romboló beállításokat sorakoztatom fel. Fusd át a listát és ellenőrizd a webshopod beállításait!


Kommunikálj érthetően


Biztos vagyok benne, hogy rengeteg teszt vásárlást leadtál már a boltodban, így látatlanban is el tudod mondani, hogy milyen lépések követik egymást és milyen szövegek jelennek meg az egyes blokkokban.


A vásárlóid viszont még lehet, hogy most találkoznak elsőnek ezzel a felülettel.


Kommunikálj hát velük úgy, hogy könnyedén át tudják látni, milyen lépések követik egymást a vásárlási folyamatban és egyértelmű legyen számukra, hogy az információs blokkokban milyen adatokat és milyen formátumban vársz el tőlük.





Ezen a pénztár oldalon egy folyamat ábra mutatja a vásárlóknak a vásárlási folyamat lépéseit és azt az oldalt, ahol jelenleg tartózkodunk.


Az egyes rubrikák place holder szövegeit átírhatod annak megfelelően, hogy milyen formátumú adatot vársz.


Amennyiben azt tapasztalod, hogy például a telefonszám megadásával meggyűlik a vásárlóid baja, add meg place holder szövegként a helyes formátumot vagy vedd fel kérdésként egy pénztár oldalon megjeleníthető Gyakori kérdések modulba.





A Shoprenteres boltokban a pénztár GYIK-et Checkout GYIK modulként éred el. A pénztárban megjelenő szövegeket pedig a Tartalom > Szövegek szerkesztése menüpontban tudod módosítani úgy, hogy kimásolod a webáruházadban megjelenő szöveget és a menüpontban található keresőbe illesztve megkeresed a modulban szerkesztési lehetőségét.



Felejtsd el a meglepetés költségeket


A szállítási és egyéb vásárlással járó plusz költségeket a webáruházad több pontján is kommunikáld. Jelenjen meg egy külön menüpontban a top menüben, a termékoldalon, a kosár oldalon is.


Így a vásárlód nem a pénztárban fog először ezekkel a plusz költségekkel találkozni. A nem várt költségek szinte kivétel nélkül elbizonytalanítják a felhasználókat. Ne ezen bukd el a vásárlót!


Változatos fizetési lehetőségek


Magyarországon még mindig a legkedveltebb fizetési lehetőség az utánvét.


A vásárlók bizalmatlanok. Bevett szokás, hogy ha egy új boltból vásárolnak először kisebb összegű, utánvétes rendeléssel tesztelik le, hogy a termék megérkezik-e hozzájuk és csak ezt követően szavaznak bizalmat a shopnak és vásárolnak nagyobb értékben, előre fizetéssel.


Az utánvétes fizetési lehetőség tehát elkerülhetetlen a magyar webshopok esetében.


Számíthatsz fel plusz utánvét kezelési költséget, hogy ne válasszák nagy számban, de a fizetési lehetőségek listájából semmiképp nem ajánlom, hogy kihagyd.


Pár éve még sokkal körülményesebb volt egy induló webshopnak jó ajánlatot kapni egy online fizetési megoldás bevezetésre. Ma már egyszerűen be tudsz vezetni bankkártyás fizetést is, sőt még akár értékesítővel sem kell személyesen beszélned. A


SimplePay-nél például a teljes szerződéskötési folyamat online zajlik és körülbelül 7-14 nap alatt meg is vagy vele.


Az utánvét után a bankkártyás fizetés a legkedveltebb fizetési forma. A vásárlók szívesen választják, hiszen itt nem közvetlenül neked fizetnek, hanem egy általuk megbízhatónak ítélt banki szolgáltatónak. A bankkártyás fizetés így ugyanolyan biztonságos számukra, mint az utánvét.


A fizetési megoldások közül a banki átutalás aránya a legkisebb, ám egyáltalán nem elhanyagolható.


Ha eddig azért nem vezetted be, mert sok időt vett el folyamatosan ellenőrizgetni a beérkezett utalásokat jobban jársz, ha ezt a feladatot is rábízod a bankra.


Ebben az esetben a rendelés megerősítése után a vásárlód a banktól fog kapni egy emailt az utalási adatokkal és a fizetés határidejével.


A termékek ellenértékét a vásárló a banknak utalja át, majd a bank jóváírja a számládon és értesít a fizetésről.


Amennyiben a webshopodban elvégezted a beállítást, a rendelés státusza automatikusan átvált “sikeres fizetésre” a banki válaszkód alapján.





Shoprenteres boltokban ez szintén a már említett SimplePay átutalás fizetési módnál is elérhető.



Felhasználói igényeknek megfelelő szállítási lehetőségek


A fix helyen dolgozó vásárlód szívesen választja a futárszolgálatos kiszállítást. Ezzel szemben azok, akik a munkájuk során sokat utaznak és nem tudják előre kiszámítani, hogy hol fognak tartózkodni, amikor a futár érkezik, szívesebben választják a csomagpontos vagy csomagautomatás szállítási lehetőségeket.


A szállítási módok kiválasztása során azt is érdemes figyelembe venni, hogy sok vásárló favorizál egyes szállítással foglalkozó cégekkel az eddigi élményeik alapján.


Nekem is van olyan futárszolgálat, amit még a magasabb ár ellenére is előnyben részesítek és bizony van, hogy csak azért hagyok félbe egy vásárlást, mert egy olyan futárszolgálattal dolgozik együtt a cég, akivel már többször meggyűlt a bajom.


Érdemes tehát ezt az emberi tényezőt is figyelembe venni és nem csak egy csomagszállítással foglalkozó céggel leszerződni, akinél egyaránt van házhozszállítás, csomagpontos szállítás és automata is.


Kényelmes megoldás ezt egyetlen cégnek kiszervezni, de nem biztos, hogy a legcélravezetőbb.


Kosárelhagyást csökkentő automatizmusok


Ha már megtörtént a “baj” és a vásárlód katapultált a webáruházadból, akkor sem kell feltétlen kétségbe esned.


Még elérheted őt automatikus emailekkel, amikkel az érdeklődőd újratöltheti a kosara tartalmát és befejezheti a vásárlását vagy csak visszajelzést kérhetsz tőle arról, hogy miért nem fejezte be a vásárlást.


Ez utóbbi is hasznos információ, amivel ugyan ezt a konkrét vásárlót nem mentheted meg, ugyanakkor a jövőre nézve fontos változtatásokat eszközölhetsz a webáruházban, hogy jobb benyomást kelts az új érdeklődőkben és ne csússz el ugyanazon, mint korábban.


Kosárelhagyó automatizmust akár egy hírlevélküldő vagy ERP rendszerrel is be tudsz állítani (Mailchimp, Salesautopilot, Mailerlite stb), de a legtöbb webáruház rendszerben is van lehetőség automatikus emailek beállítására.


Shoprenterben ezt Gold csomagban éred el a Marketing/ Automatikus események menüpontban.


A kosárelhagyó emaileket különböző szempontok alapján szegmentálhatod is. Beállíthatod azt például, hogy más ajánlat menjen azoknak, akik egy bizonyos összeg alatt vásároltak és más email azoknak, akik már elérték az általad beállított vásárlási küszöböt.


Utóbbi esetében adhatsz a vásárlónak egy jelképes összegű kupont is, hogy meggyőzd a vásárlás befejezéséről.






Exit popup


Egy jól beállított felugró ablakkal még azelőtt meggyőzheted a vásárlódat, hogy kattintson a megrendelem gombra, hogy rákattintana az x-re a böngésző lapfülei között.


Amennyiben magyar megoldást keresel, magyar nyelvű supporttal ismerd meg az Optimonk lehetőségeit.


Remarketing hirdetés


A remarketing hirdetéssel elérheted, hogy a látogatód a távozás után is találkozzon a weben a kosárba tett vagy megtekintett termékeiddel.


Ezt a Facebook és Google (és más felületek) úgy éri el, hogy minden látogatódat egyedi azonosítóval jelöli meg, ami alapján látja azt, hogy járt már a webáruházadban és milyen tevékenységeket végzett el a felületen.


Ezek alapján a hirdetésben pontosan azok a termékek jelenhetnek meg, amiket megnézett, kívánságlistára vagy kosárba rakott.


Ezáltal egy jó darabig ott maradsz a fejében és elérheted, hogy visszatérjen vásárolni a boltodba.


Elemezd a vásárlói viselkedést


A fenti lépéseket akkor tudod a legtökéletesebb formában kivitelezni, ha pontosan tudod, hogy milyen interakciókat hajtanak végre a látogatóid a webáruházadban.


A felhasználói viselkedés elemzéséhez számos szuper platform elérhető. Én a két kedvencemet ajánlom most neked, amik teljesen ingyenes formában is elérhetőek.


Google Analytics


Szerintem nem leptelek meg nagyon azzal, hogy az Analyticset hoztam vásárlói viselkedés elemzése témakörben.


Az Analytics fiók összekapcsolása a boltoddal a webáruház indítás 0. lépése (kéne, hogy legyen). Ezzel szemben gyakran találkozok olyan webshop tulajdonosokkal, akiknek hónapok- évek óta működik a boltjuk, de vagy nincs bekötve az Analytics fiók, vagy nem megfelelően van beállítva.


Pedig ezen az ingyenes felületen, számos fantasztikus más jelentés mellett, arról is fontos információkat kapsz, hogy hol morzsolódik le a legtöbb látogató (akár a pénztár folyamat egyes lépéseire is lebontva).


A Webshop SEO kezdőknek című ingyenes e-bookomban többek között az Analyticsről is kicsit bővebben írok, kezdve az összekötéstől, a célbeállításokon át az egyes jelentésnézetek bemutatásáig.





Vásárlói viselkedés elemzése Hotjar segítségével


A Hotjarnak bár van fizetős megoldása is, a kezdetekben bőven elegendő lesz számodra az ingyenes verzió. Az így kapott adatok alapján is számos olyan változtatást eszközölhetsz a boltodban, amivel segíted a látogatóidat a vásárlási folyamat végig vitelében.


A Hotjar használatával videókon nézheted vissza, hogy mit csinálnak a látogatóid a boltban.


Például, hogy mire kattintanak, mit olvasnak el és mi az az információ, ami fontos lenne, de elsiklanak felette?


A videós funkció mellett hőtérképen nézheted meg, hogy a webshopod mely területeit böngészik leginkább illetve arról is információt kaphatsz, hogy meddig görgetnek le a vizsgált aloldalakon.


Ezek alapján könnyebben tudsz tervezni azzal, hogy a fontosabb információkat hol helyezd el illetve mik azok a megjelenítési módok, amik nem érnek célt a felhasználóidnál.



Összefoglaló

Egy webáruház sohasem lesz teljesen kész. Mindig tudsz majd rajta valamit optimalizálni, hogy még eredményesebben tudjon működni. Ez az egyik legizgalmasabb része a webshop üzemeltetésnek.

Bízom benne, hogy viszel magaddal pár fontos tanulságot ebből a cikkből és hozzájárulhattam a webáruházad sikeresebbé tételéhez.


Ha szeretnél még hasonló tippeket kapni webáruház témakörben töltsd le a Webshop SEO kezdőknek e-bookomat, amelyben közel 100 oldalban mutatom be a legfontosabb SEO-t érintő webáruházas beállításokat.


0 hozzászólás
bottom of page