Mi a teendőd a 404 hibákkal?

Mi a teendőd a 404 hibákkal?

Mik azok a 404 hibák és lágy 404 hibák? Hogyan kezeld ezeket a webáruházadban? Vannak-e olyan esetek, amikor nincs velük teendőd?

Miskolczi-Barna Dorina
Miskolczi-Barna Dorina

A Search Console az egyik must have eszköz, ha a weboldalad/webáruházad SEO-járól és felhasználói élmény optimalizálásáról van szó.

Ez persze nem jelenti azt, hogy laikus felhasználóként ne törne ki rajtad a frász, amikor a regisztrációt és összekötést követően megkapod az első hibaüzeneteket tartalmazó emailt.

A legtöbb esetben a jelzett “hibákkal” egyébként nincs is teendőd, ezek inkább csak figyelmeztetések, amelyeket alaposabban megvizsgálva 99%-ban rájössz, hogy nem okoz számodra problémát. 

Ettől függetlenül nekem nem volt még olyan projektem, ahol az új ügyfél a Search Console bekötést követően ne hívott volna fel, vagy írt volna aggódó emailt az első ilyen státusz üzenet elolvasása után.

A leggyakoribb ügyfél kérdések ilyenkor az indexelésből kizárásra, párhuzamos oldalakra és a 404 hibákra vonatkoznak.

Nézzük meg most a 404 hibákat, illetve azt:

• Hogyan kell ezeket kezelni,
• kell-e egyáltalán és
• hogyan épül fel jól egy 404-es hibaoldal?

Mit nevezünk 404 hibának?

A 404-es hiba egy HTTP státuszkód, amelyet a szerver küld a böngészőnek, amikor a kért oldal nem található a szerveren. Ez akkor fordul elő, amikor egy felhasználó olyan URL-t próbál megnyitni, amely nem létezik vagy már eltávolították azt. Ez az egyik leggyakoribb hiba, amelybe a felhasználók és a webáruházat kezelők belefuthatnak.

Hogyan jön létre a 404 hibaoldal?

A 404-es hibaüzenet fontos SEO szempontból, mert bizonyos esetekben a túl sok ilyen hiba negatív hatással lehet a webhely keresőmotor rangsorolására és a felhasználói élményre.

Például, ha olyan oldalak szűnnek meg, amelyek korábban belső linkkel szolgáltak több, fontos aloldalnak, vagy úgy szüntetsz meg aloldalakat, hogy azok URL-je más helyen továbbra is elérhető lesz a felhasználók számára, emiatt pedig kattintás után hiba oldalra navigálnak.

Illetve itt jönnek képbe az úgynevezett “broken image - nem elérhető képek” és “broken link - nem elérhető tartalomra mutató linkek” fogalmak is, amelyek magas száma szintén azt sejteti a keresőrobotoknak, hogy a weboldal nincs karbantartva és silány felhasználói élményt nyújt, ez pedig befolyással lehet az organikus elérésre is.

Tehát a 404-es hibák keletkezésének több módja is lehet és egy webáruház működésének teljesen természetes velejárója az, hogy aloldalak szűnnek meg és újak váltják azokat. Ezzel a Google is tisztában van. 

A problémát inkább az jelenti, ha ezeknek a hibáknak a száma hirtelen elkezd nagy volumenben növekedni. Ebben az esetben már joggal gyanakodhatsz arra, hogy valamilyen probléma van az oldal működésével, vagy a 301 átirányítások kezelése nem megfelelő a webáruházadban vagy weboldaladon.

Melyek a leggyakoribb esetek, amikor 404-es oldal keletkezik?

Törölt oldalak: Az oldal korábban létezett, de már törölve lett, és a szerver nem tudja megtalálni.

Hibás URL: A felhasználó elírta az URL-t, vagy a hivatkozás hibásan lett megadva akár általad az oldaladon belül vagy egy másik oldalon rád mutató linken. Az egyszerű elgépeléseket nem tudod befolyásolni, a törött linkeket viszont látod Search Consoleban és vissza is tudod keresni, hogy ezek hol jelennek meg. Ha szükséges ezeket törölheted vagy átirányítással javíthatod.

Átirányítási hibák: Az oldal áthelyezésre került egy új URL-re, de az eredeti URL nem lett átirányítva az újra.

Tárhely problémák: Problémák lehetnek a szerverrel vagy a tárhely szolgáltatóval, ami miatt az oldal nem elérhető.

Mit jelent a lágy 404-es hiba?

A lágy 404-es hiba akkor fordul elő, amikor egy aloldal úgy tűnik, mintha nem létezne, de a szerver nem ad vissza valódi 404-es státuszkódot. Ehelyett egy másik, például 200-as státusz kódot küld vissza, amely azt jelzi, hogy az oldal megtalálható, miközben valójában nem létezik vagy nincs hasznos tartalma.

A 404-es oldalaknak, mindig 404-es státusz kódot kell visszaadniuk.

Ellenőrizd te is például az alábbi oldal segítségével, hogy milyen jelzést ad vissza a szervered a böngészőnek. Amennyiben 404-től eltérő válaszkódot látsz, keresd fel a webfejlesztődet és orvosoljátok a problémát.

De ugyanúgy lágy 404 keletkezik, ha például megszűnik egy termékoldalad és azt a rendszer automatikusan a főoldalra irányítja. Az eredeti tartalom ilyenkor már nem érhető el, az átirányítással pedig ezt nem pótoljuk, így végső soron a felhasználó nem találja meg a keresett tartalmat, létrejön a lágy 404-es hiba.

Miért problémás a lágy 404?

Egyrészt ez félrevezető a keresőmotorok számára, hiszen 404-től eltérő státusz kóddal a keresőrobotok azt hiszik, hogy az oldal létezik és értékes tartalmat nyújt. Ezzel pedig erőforrást vesztegetsz el, hiszen addig sem a fontosabb, valódi tartalmat nyújtó oldalaidat térképezik fel a robotok.

Másrészt a sok 404-es vagy lágy 404-es oldal megléte rontja a felhasználói élményt is. A találati listáról való átkattintás után vagy ha más forrásból érkeznek a hibás URL-re biztosan csalódni fognak, mert nem találnak az aloldalon hasznos információt. Vagy azért, mert egy 404 oldalra kerültek, vagy pedig azért, mert átirányítod őket a főoldalra, kategória oldalra, amiben korábban a keresett termék megtalálható volt.

Hogyan javíthatod a 404-es hibákat és a lágy 404-es hibákat?

• A valóban nem elérhető tartalmak kapjanak 404-es státuszkódot.

• Amennyiben a megszűnő tartalomra van releváns alternatíva, irányítsd át 301-gyel a régi URL-t az új URL-re.

• Ellenőrizd rendszeresen a 404 hiba miatt kitiltott tartalmaidat. A Search console oldalak jelentésében erre külön rész van, illetve Website auditorral vagy más SEO toolokkal is át tudod vizsgálni az oldalad.

Nem, a főoldal és a kategória nem releváns alternatíva, de egy hasonló termék vagy az adott termék egy újabb változata már tökéletes megoldás a felhasználó számára is.

Amikor kiválasztod, hogy mely URL-re szeretnéd átirányítani a megszűnő aloldal URL-jét mindig gondolj arra, hogy felhasználóként az új tartalom kielégítené-e a keresési szándékodat. Az új tartalom megadja-e a választ az érdeklődőd, vásárlód kérdéseire vagy sem.

Hogyan épüljön fel egy egyedi 404-es oldal?

Egy felhasználóbarát 404-es hibaoldal célja, hogy minimalizálja a frusztrációt és segítse a látogatót abban, hogy könnyen megtalálja, amit keresett. Ahhoz, hogy ezt biztosítani tudd a látogató számára az alábbi elemeket érdemes beépíteni az egyedi 404-es oldaladba:

• Barátságos üzenet

Fogadd a látogatót egy barátságos hangvételű üzenettel, amely egyértelműen tájékoztat arról, hogy az általa keresett oldal nem található.

Amennyiben a weboldalad/webáruházad témája engedi, nyugodtan csempészhetsz a megjelenésbe és a szövegbe egy kis humort is. Ez jobban megragadja a látogató figyelmét és akár azt is elérheted vele, hogy ne faroljon rögtön vissza a találati oldalra átkattintás után.

• Keresőmező

Helyezz el egy jól látható keresőmezőt, amely segít a látogatónak gyorsan megtalálni, amit keres.

• Navigációs linkek

Ne használj teljesen üres landoló oldalt erre a célra. A webáruház váza nyugodtan megjelenhet a 404-es oldalon is (top menü, navigáció, lábléc elemei), így szintén nagyobb az esélye, hogy a látogató annak ellenére is tovább böngészi a tartalmat, hogy elsőre nem találta meg, amit keresett.

• Ajánlott termékek

Amennyiben lehetséges és van rá automatizált megoldás, helyezz el egy népszerű vagy kapcsolódó termékek modult a 404-es oldalon is. Ez szintén azt a célt szolgálja, hogy a látogatót tovább tudd vezetni a számodra sokkal értékesebb aloldalak felé.

Ha ilyen funkció nincs a webáruház rendszerben az sem probléma. Ilyenkor jó megoldás, ha manuálisan helyezel el pár bannert, ami a legnépszerűbb kategóriákhoz, termékekhez vagy tartalmakhoz irányítja az érdeklődőket.

• Visszajelzési lehetőség

A 404-es oldalon mindenképp adj lehetőséget a látogatónak, hogy jelezze a hibát és valamilyen formában fel tudja venni veled a kapcsolatot. Egy rövid kapcsolatfelvételi űrlap vagy egy egyszerű email cím megjelenítés is sokat dob a vásárlók bizalmán.

• Képek és design

Nem csak a szövegezésben hanem a megjelenésben sem árt az összhangra törekedni. Használj a márkához illő, barátságos képeket és letisztult designt, hogy a látogató ne érezze magát elveszettnek.

• Cím és meta adatok

Bár ez inkább már csak a keresőmotoroknak szól, de nem elhanyagolható elem a title és a meta adatok megadása. Ezek az adatok segítik a keresőmotorokat az aloldal könnyebb és gyorsabb értelmezésében.

Hogyan állíthatsz be egyedi 404-es oldalt Shoprenterben?

A Shoprenterben ugyanolyan tartalmi aloldalként tudod szerkeszteni a 404-es hibaoldalt is, mint például egy blog cikk esetében.

Ehhez a Megjelenés/Egyedi oldalak/404-es oldal menübe kell belépned. Itt megadhatod a title elemet (oldal fejlécének neve) és a szövegszerkesztőben elhelyezheted a cikkben felsorolt tartalmakat is.

Szeretnél még több webáruház SEO kérdésre választ kapni?

Ha benned is sok kérdés kavarog a webáruházad SEO beállításaival kapcsolatban, töltsd le az ingyenes webáruház keresőoptimalizálási ebookomat, amelyben részletesen elmagyarázom, hogy mire figyelj oda a webáruházad keresőoptimalizálása során!

Betöltés...
Kategóriák
Menüpontok